Orkeslös ZR440 -94

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Har äntligen fått fart på skotern igen efter 1½ månads stillestånd.
Har bestyckat primärvariator så att rätt fjäder & vikter sitter i. Tillslagsvarvet är nu 5000 mot tidigare 3000 rpm vilket överensstämmer med manualen.

Dock så är skotern väldigt orkeslös, var ute och provade lössnön igårkväll. Körde fast i ca 50 cm puder och skotern orkade då inte alls driva mattan framåt, remmen slirade på sekundären och mattan stod still. Det tycker jag är lite knepigt med tanke på det höga tillslagsvarvet.

Det jag har märkt är att mattan är lite för spänd, skall släppa på den ikväll.
Då jag höll jämn gas på leden så upplevde jag att motorvarvet gick lite upp och ner, nästan som om att den hade svårt att driva maskinen framåt. Gjorde också ett par fullgas repor, då maskinen har fått upp lite fart så tycker jag den går fint.

I stort så upplever jag maskinen som karraktärslös och motorsvag på "låga varv" (5000 - 6500) Men sen går den bra (6500-8000).

Någon som har tips på ytterligare åtgärder jag skulle kunna prova?

MVH

Lars

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Slacka mattan som du var inne på. Den ska vara precis så spänd att den inte kuggar över vi fullgasacceleration på bra underlag.

Ta lös variatorremmen och dra runt mattan för hand, se om något verkar kärva.

Kollat sekundären något när du böt vikter/fjäder i primären? Kan vara att den inte orkar hålla emot nu med det högre inslaget, och växlar upp för fort, om sekundärfjädern är gammal (över 5 år, mer än 300 mil), så byt.

Ta komp-prov om du inte redan gjort det.

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Tack för svaret!

Skall kontrollera och prova att byta fjädern i sekundären, det kan mycket möjligt vara som du säger plymouth_man att sekundär fjädern ej orkar hålla emot.

Skall genomföra ett kompprov, dock så är kompet betydligt högre nu än med de gamla kolvarna & cyllen. Då låg kompet på 6 resp 7 kg.

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Kom och tänka på en sak.
En rulle i primären är lite glapp, kan det ha något med den ryckiga gången att göra? Om det blir någon snebleastning/motsv?

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Jo, det kan ha med saken att göra, byt den innan den pajjar helt å spränger hela variatorn om du har otur.

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Nya fakta:
Maskinen är väldigt orkeslös vid start, i lössnö är det i princip omöjligt att komma iväg, motorn varvar precis 5000 rpm men vägrar varva mer än så då jag försöker komma iväg. Men har man däremot relativt med fart är det absolut inga problem att åka i lössnön.

Väldigt knepigt detta, har prova att bytt fjäder i sekundären till en starkare och slackat på mattan.

Någon som har något ytterligare tips?

MVH

Lars

Jeff92

Medlem
1 mar 2008
36
0
1
Ludvika
Jag har ganska exakt samma problem med min -95:a, och rullarna och bussningarna i min variator är också ganska slut. Har köpt en begagnad variator nu men inte fått den än.
Och hoppas att det ska lösa problemen

Hur har du bestyckat primären btw?

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Har en ny gröngul fjäder i (enl manual) samt 44 gr vikter.

Har idag köpt en lite kortare rem då förspänningen var lite väl hög med den rem som satt i (orginalrem).

skall ut å prova hur den går strax. =)

Jeff92

Medlem
1 mar 2008
36
0
1
Ludvika
Hejsan!

Har en ny gröngul fjäder i (enl manual) samt 44 gr vikter.

Har idag köpt en lite kortare rem då förspänningen var lite väl hög med den rem som satt i (orginalrem).

skall ut å prova hur den går strax. =)
Blev det nån bättring?

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan.

Skotern blev betydligt starkare, dock så varavade den ut väldigt fort och toppfarten var betydligt lägre nu (75-80kmh) mot tidigare (120kmh).

Dock så körde jag fast i ca 60 cm puder och fick skotta lös maskinen, när jag sedan skulle dra igång den igen så smäller startsnöret av. Lagomt roligt då man "bara skulle prova en grej" precis innan middagen då blodsockret redan var i botten.. :D

Fick ringa en kompis som kom och bogserade hem skiten.