Orolig för drivaxel (ZL600)

Kaizoon

Medlem
24 okt 2005
39
0
6
Västmanland
Råkade ut för att drivaxellagret rasade och slutade med att drivaxeln lyckades bli nersvarvad på "längden"

Beställde ny axel och lager osv, men nu när jag skruvat ihop det så tycker jag inte det känns helt hundra.

Som synes på bilderna så är ju kedjehuset korrekt ihopskruvat enligt sprängskiss, med lagrets "förlängda" innerhalva ut emot drevet.

Däremot på variatorsidan, så tycker iaf jag att axeln borde gå ut längre i lagret. Som det är nu har jag ungefär 4-5mm mellan axel och yttre kant på lagret.

Är det normalt ?
Törs man åka så om det inte är normalt ?

 

zrt800

Medlem
30 nov 2009
44
0
1
Kanske att du drog åt lagret på kedjehus sidan först innan axeln låg riktigt i andra lagret ?
Kika så stora drevet ligger i höjd med lilla , lägg en rak plank bit eller liknade mot dom så ser man rätt fort . lagret kanske har låst axeln så även om du dragit åt drev bulten så har de suttit fast , blitt nå spänningar typ ..
släpp på lagren o testa dra axeln mot variator sidan , sen drar du allt igen .
 

Kaizoon

Medlem
24 okt 2005
39
0
6
Västmanland
Jag skruvade fast lagret på variatorsidan först.
Sedan skruvade jag dit på kedjehus sidan, och drog dit lagerhållaren.
Då satt axeln där den ska, men när jag däremot skruvar åt bulten till det nedre drevet så drar den axeln imot sig, och därför får jag det där symptomet på variatorsidan...

Gör jag fel på något vis ?

Vad fyller igentligen den där lilla "bussningen" som följer med lagret för funktion ?
Den påverkar inget i mina ögon, sitter bara som en distans så inte lagret ska kunna vandra för långt in i emot den 6 kantiga ytan på axeln ?
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
alltså har du låst lagret på variator sidan?
Sitter ju en låshylsa på lagret som du ska snurra fast och sen skruva fast den med en insexa. På så sätt så kan inte axel flytta sej i lagret

som man säger, Gör om, Gör rätt :)

Finns ju en annan förklaring, Det är ju att du ha fått fel drivaxel,
Vars beställde du den?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Vad fyller igentligen den där lilla "bussningen" som följer med lagret för funktion ?
Den påverkar inget i mina ögon, sitter bara som en distans så inte lagret ska kunna vandra för långt in i emot den 6 kantiga ytan på axeln ?
Jag undrar om inte det du kallar bussningen just är låsringen till lagret. Isåfall har du felet där.
Ang. vilken drivaxel du har monterat så är det förstås lätt att säga nu, men det är bra att mäta mot den gamla (om den är i ett stycke). Sparar rätt mycket jobb.
 

Kaizoon

Medlem
24 okt 2005
39
0
6
Västmanland
Jo det är låshylsan jag menar med "bussning".

Så det är alltså meningen att den ska kunna låsa lagret på axeln ?
Snurra, är det därför som lagrets "förlängning" inte är helt rund, just för att man ska kunna snurra låsningen så att den håller sig fast i lagret ?

Är det någon mening att limma dessa lager ?

Håller lager låsningen sig verkligen kvar om man drar åt drevet på kedjehus sidan ordentligt, eller ska man inte skruva in den så mycket det går ?
Kanske ska momentdras ?

Tack för klargöringen med lagret+låsningen iaf. Känns som att det är där jag gjort bort mig..
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jo det är låshylsan jag menar med "bussning".

Så det är alltså meningen att den ska kunna låsa lagret på axeln ?
Snurra, är det därför som lagrets "förlängning" inte är helt rund, just för att man ska kunna snurra låsningen så att den håller sig fast i lagret ?

Är det någon mening att limma dessa lager ?

Håller lager låsningen sig verkligen kvar om man drar åt drevet på kedjehus sidan ordentligt, eller ska man inte skruva in den så mycket det går ?
Kanske ska momentdras ?

Tack för klargöringen med lagret+låsningen iaf. Känns som att det är där jag gjort bort mig..
Shit happens :)
Du behöver inte limma lagret. Se på bilden här:

Nr 5 är lager + låsring. Antagligen har du inte använt nr 5, eller satt den på fel ställe.
På kedjehussidan använder man inte låsring.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
När du snurrar låsringen då låser den utav bara hvete. Därav att den är oval. Sen låser du låsringen med en insexa för att den inte ska kunna snurra upp sej.

Men som sagt när du har låst lagret med låsringen då far det ingenstans.

sen så ska du dra fast drevet/drevena med ett visst moment
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Och LÅSRINGEN ska givetvis dras MOT drivaxelns rotationsriktning, sen låsas med insexan.

Om, gud förbjude, lagret snurrar med en millimeter så dras det bara fast hårdare av låsningen.