Overloads på ZR -97

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jag är inte 100% säker men efter vad jag förstår så är det endast skenlängden och fjäder/dämpar kalibrering som skiljer i boggin mellan ZR och tex pantera så det borde vara bara bolt on men varför vill du ha overloads på den?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
För att styva upp den. Har bytt boggiefjädrar, tillverkat egna fjäderförspännare (betydligt längre än orginal) men den är ändå hopplöst mjuk i boggien vid vissa tillfällen...dämparna är schimsade som 440 SnoPro -00 vilket enl. dämpar-snubben skulle vara riktigt hårt(?)...tycker hursom att dämpningen verkar funka bra men fjädrarna håller mot för dåligt...
Man KAN ju koppla boggien men...näe helst inte ;)

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Fjädern ska ju bara hålla upp skotern har du ett lagomt häng när du sitter på (~30% av fjädringsvägen brukar rekomenderas) så är resten upp till dämparen.
Jag har styvare fjädrar och Bengans Heavy Duty alu block på min TC och ställd på det lösaste så är det perfekt för mig +100kg, på det hårdaste så blir den som en EPA traktor.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
ok jag har orginal-fjädrar...men mina block är något längre än heavy-duty blocken = borde bli nästan samma?
går det schimsa på dämparna ändå hårdare?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om baken sjunker ~10cm när du sätter dig på från utlyft fjädring då hjälper det inte med styvare fjäder utan då sitter problemet i dämpare och det går i princip shimsa tills den blir stum.