Påkörning av sten

W

w3stman

Var ut i helgen och körde olyckligt på en sten så det i princip tog tvärstopp för högerskidan. Krypkörde iofs men iallafall så när jag sedan kom ut på en bilväg märkte jag att skidorna pekade snett i jämförelse med styret och jag undrar nu om det går att fusk-ställa in det på något sett? Har int skotern hemma för tillfälligt så har inte möjlighet att kolla. Visst kan man köra såhär men var smått irriterande;)

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
toe in - toe out kan du justera.
Men kolla så du inte krökt nånting. Om allt ser rakt ut så har du haft tur...så bara att justera då.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Inget som är snett i framvagnen då? Tror inte att du kan justera skidorna så att dom är rak tyvärr.

W

w3stman

toe in - toe out kan du justera.
Men kolla så du inte krökt nånting. Om allt ser rakt ut så har du haft tur...så bara att justera då.
hur menar du att man gör då? vart och vad ska skruvas?

Inget som är snett i framvagnen då? Tror inte att du kan justera skidorna så att dom är rak tyvärr.
de jag tänkte kolla, om det är några saker man kan kolla innan man drar slutsatsen att man måste byta något ;)
Något har gett med sig.
smart du. självklart har något gett med sig eftersom det inte är rakt.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jo, det är klart man kan:) Kolla så du inte krökt något stag eller liknande.. Annars är det bara att ställa toe-in...

W

w3stman

Jo, det är klart man kan:) Kolla så du inte krökt något stag eller liknande.. Annars är det bara att ställa toe-in...
Men är det någon som lite utförligt kan beskriva hur man kan justera det här "toe-in, toe-out" om det skulle vara så att inget är krökt?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
okej, men kort sagt. Hur justerar jag toe-inställningarna? Bara för att fuska till det lite. Någon borde väl veta? Läste handboken men stod bara att man ska kontakta Yamaha Verkstad..
Styr stagen är justerbara. Gängade så du kan vrida på dom för att få staget längre / kortare. Bara testa sig fram.
OBS låsmuttern är felgängad (vänster gäng)!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Med att något hade gett med sig men jag att du skulle ta dina ögon och kika vart det hade gett med sig. Allt annat är gissningar :)

W

w3stman

90% chans att de är staget under motorn.. Hände för mig vid en påkörning. Inte skoj!
fan va sunk. Hur åtgärdar man detta? Går det att rikta upp? Ska ta en titt närmare när jag får tid och även försöka justera upp skiten då om det fungerar :rolleyes:

W

w3stman

orkar du justera så orkar du rikta tror jag
Var iväg och kollade. Såg inget som var krökt och om det var de så kan det inte varit mycket. Iallafall ställde jag in styrningen enligt guiden som någon hade skrivit så vi får hoppas att det håller :eek: