P0428 sdi

Tobi4s

Ny medlem
31 dec 2015
4
0
1
Har problem med min sdi har fått fram att de är tempgivare som pajat felkod p0428, och min fundering om de går att köra ändå även fast motorlampan lyser den går inte dåligt eller om det går bra att sätta dit ett motstånd eller någon annan lösning än en ny givare för 2tkr?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det låter som ett väl tillhugget överpris för en tempgivare. Jag antar att det går att hitta elektriska data (värdetabell) för den i verkstadshandbok, sedan borde det inte vara alltför svårt att luska ut om det i själva verket är en vanlig givare som används på många andra håll inom fordonsindustrin och går att få tag i till betydligt bättre pris som t ex bilreservdel.

Prova i varje fall att sätta dit ett motstånd istället för den och förvissa dig om att felkoden försvinner och det blir ett rimligt temperaturvärde, för att säkerställa att felet verkligen ligger i givaren och att det inte i själva verket är ett fel i kablage eller styrdon.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Körde med ett 300 ohms motstånd en säsong. Fungerade klockers.

Den går fett som faen om du kör med den trasig

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om 300 ohm motsvarar varm motor så låter det som ungefär samma givarkaraktäristik som Bosch har använt i drygt 40 år och t ex GM och japanska styrsystemstillverkare i över 30 år vid det här laget. Dvs att utbudet av elektriskt sett passande givare är mycket stort.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Mulle, Mperformance vet vilken givare som passar. Jag har för mig att det finns en från mercerdes. Eller så kan Mulle för 500kr ta bort givaren ur databoxen på SDI.

xsummit

Medlem
19 jan 2013
16
0
1
Lindesberg
Gm har en givare till duramax diesel med nummer 12639455 finns för ett par hundra på ebay, men på den passar inte kontakten så man får löda dit den från den gamla..
Har en ny sån liggande...