packning?

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
skall man montera ny packningsmassa, "min är blå" typ silicon, när jag skall montera tillbaka insugsgummina,eller är det tätt ändå , mvh DUTTEN.

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
är detta en konstig fråga , eller är det ingen som vet, alltså det gäller ny packning mellan korgarna och motorn,jag hade som en blå silicon packning på mina, behöver jag sätta dit en ny eller kan jag strunta i det,rätt så mycket jobb att göra om allt om det skulle behövas, mvh DUTTEN..

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
skulle grymt gärna ha velat ha haft svar på denna fråga , jag som är rookie, vill gärna att det blir rätt nu när jag skall montera ihop grejerna, mvh DUTTEN.

B

Biosteel

skulle grymt gärna ha velat ha haft svar på denna fråga , jag som är rookie, vill gärna att det blir rätt nu när jag skall montera ihop grejerna, mvh DUTTEN.
silicon packningen fanns där av en anledning :rolleyes:

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
nån måste väl ha bytt korgarna på en rave 800-01, och kan ge mig ett bra svar på denna fråga, mvh DUTTEN.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hmm. Läs mitt inlägg som jag gjort tidigare.

Lägger till lite också. Om du inte vet vad det är för silikon så far du ner till närmsta ÅF(återförsäljare av BRP)och frågar vad det är för tätningsmassa du ska ha. Den ska dom ha inne. Det finns andra företag som har silikon du kan använda men vet inte vad det är till din och sen är jag inte så haj på vilka företag som har vad.

Du får inte ha för bråttom med att få svar. Det är många här som har jobb.

EDIT: Du hann svara medan jag skrev det här. :)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Heey, tycker du att de e en utmaning att skrapa bort den gamla packningen och smeta dit nu så kanske du inte bore meka så mkt mer ;-)
De finns ju ingen gammal packning där, men de skadar ju inte om du tar bort den gamla slitna blå och sätter dit ny..
om du inte skrapar bort allat och gör de till en jämn yta så finns risken att du får en luftläcka där..

jag vet 05an är en annan motortyp och använder andra insugningsgummin, men där används papppackningar..

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
jag har aldrig påstått att det är en utmaning att skrapa bort en gammal packning, grejen är den att det inte skall vara någon packning där men nu satt det en på min ,blev bara lite konfunderad, kändes bara jävligt jobbigt att göra om allt om det blev fel, rookien ställer korkade frågor,ursäkta mig bättring utlovas, mvh DUTTEN....

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
behöver jag sätta dit en ny eller kan jag strunta i det,rätt så mycket jobb att göra om allt om det skulle behövas
detta gjorde att de lät lite jobbigt.. ;-)
men nej för tusan, fortsätt fråga iställe för att chansa..
kanske får nån pik av nån tattare då och då men de e alltid bättre att fråga och hoppas på ett bra svar än att osäkert chansa

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Silikonet är säkert dit smetat av en anledning även om det inte ska behövas just där. Silikonpackning kan vara jätte fint att tilläggstäta packningar eller använda som packning.
Har själv tätat ventilkåpspackning på mc delad topp på en dieselmotor, oljetråg mm.

Problemet med att täta insugsgummin är att det är bensin miljö där och bensin är typ det ända som löser silikon. Så om du använder silikon där så bör du hålla ett öga på det så att det inte börjar läka igen. Det går inte fort men med tiden kommer bensinen lösa upp packningen.

Om du vill underlätta demontering, rengöring av gammal silikonpackning så kan du stryka på lite olja på ytorna och sen torka torrt så du får en nästan obefintlig oljefilm där. Det gör att silikonet inte biter så fruktansvärt i materialet så man sen måste skrapa ytan ren med rakbladmotsvarande.