Packningar APV ventilerna

ZR 500 APV

Medlem
7 feb 2010
30
0
1
Behövs det verkligen packningar vid APV ventilerna? hade tagit upp och rengjort dom men det satt inga packningar från förr bara sån där tätningsgegga :p som lossnade när jag tog upp dom, borde jag lägga dit några packningar eller är det onödigt?
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
enligt spräng skisser sitter det packning där. anta att en av dom otät utan packning. du skulle du på en genom ströning av avgaser med en större risk för utfäling av sot och dylikt som med tiden skulle hidra porten från att röra sig vilket kan bli riktigt dyrt. min teori.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
enligt spräng skisser sitter det packning där. anta att en av dom otät utan packning. du skulle du på en genom ströning av avgaser med en större risk för utfäling av sot och dylikt som med tiden skulle hidra porten från att röra sig vilket kan bli riktigt dyrt. min teori.
Nu är du bra full va?
Särskrivningar och felstavningar rör då till det för mig, jag fattar ingenting.
Google translation förmodligen.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Dessutom är det där med APV-portar som fastnar inget direkt problem, efter tre misslyckade försök (och det går fort) att lyfta portarna så går motorn i safety-mode.
Och det kan aldrig bli så att bara den ena öppnar så länge vajern är hel. Så det enda som händer är att du får högt mottryck, och skotern går sämre.
 

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Dessutom är det där med APV-portar som fastnar inget direkt problem, efter tre misslyckade försök (och det går fort) att lyfta portarna så går motorn i safety-mode.
Och det kan aldrig bli så att bara den ena öppnar så länge vajern är hel. Så det enda som händer är att du får högt mottryck, och skotern går sämre.
Har alla A-C med APV safetymode funktionen?

Att köra utan packningar går säkert men inget jag hade gjort. Tycker du det är för dyrt med originalpackningarna kan du alltid göra egna.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Har alla A-C med APV safetymode funktionen?

Att köra utan packningar går säkert men inget jag hade gjort. Tycker du det är för dyrt med originalpackningarna kan du alltid göra egna.
Ganska säker på det ja, APV-erna är ju elektroniskt styrda så att bygga in safemode-grejen är inte särskilt komplicerat.