Packningmassa topplocksbult samt loctite?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Håller på med en "top end rebuild" som jänkarna säger.
I hålen för topplocket där bultarna ska sitta verkar det vara någon form av tätningsmassa, vad är det för tätningsmassa, dvs vilken produkt är motsvarigheten i Sverige?

I manualen står det att man ska använda loctite 242 till gängorna. Loctite 242 finns inte i Sverige, vad använder ni för loctite till toplocket, funkar loctite 243?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
I min värld ska man vara försiktig med loctite.
Men nog kan du använda 243 - Verkar vara i princip samma som 242 om man läser på loctites sidor.

Överdriv inte doseringen, grejerna ska säkert isär igen någon gång..

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Funderar på om man ska skippa loctite överhuvudtaget till toplocks bultarna..tänkte på om man kanske måste efterdra?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Ja kör utan loctite men lägg på 1 droppe olja på gängoran,,, efterdra toppen är onödigt då den förmodligen inte har någon packning. Toppar som har bara oringar ska inte efterdras. Packningsmassa uppe vid skalle bultar funkar med vad som helst bara det är silicionbaserat packningsmassa. Det viktigaste momentet vid montering är att dra cylindrarna med rätt moment. Topparna ska såklart momentdras också.

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
olja på gängorna tror jag inte är så bra....eftersom dessa ska momendras blir det väl ett felaktigt moment på bulten om det finns olja på

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nej det blir rätt iaf.
Skillnaden är väl den att blocket/cylindern är, i regel, gjorda i aluminium och bulten i stål vilket dels kan ha en skärande effekt, då gör lite olja gott.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Oljan ger liknade friktion som locktite så det blir relativt ok moment. På många motorer anges olja på gängor för att få rätt moment, fett förekommer också men det ger bet mindre friktion än olja så det får man absolut inte lägga på om det inte står i verkstasboken.