Paket fast i tullen?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Beställde en hög delar från CountryCat innan jul. Det blev en hel del så totalt blev det tre kollinummer.

Har fått hem två av tre, men idag fick jag en lapp där det stod att jag skall höra av mig till tullen och berätta vad som är i paketet, vad det kostade med frakt och mitt personnummer.

Hur fan ska jag veta vad de vill veta? Jag har en totalsumma på vad alla tre kostade, kan räkna ut vad prylarna jag fått har varit värt, men frakten har jag ju betalat för alla tre tillsammans?

Vad skall man skriva till dem?

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Råkade ut för samma nyligen med en trialtank, sikta lågt säger jag bara, det funkade för mig!

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja det hade varit att föredra. Men de skrev "då det totala värder överstiger 10 000kr"... så jättelågt går ju inte sikta. Men får väll pröva dra ner det några kronor iallafall, srax över 10 är bättre än en bit över 20 antar jag.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Hur såg det ut på de andra paketen, Stod det nån frakt på dom?
I så fall kan du säga att det bör stå på paketet vad frakten kostade.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har avsändaren klantat till det ? .
Det skall väll alltid stå på packsedeln Value/ värdet på sakerna , samt fraktkostnad , en följesedel i paktet om dom öppnar så dom ser kvantiteten och värdet på varje sak ? .

Har tagit hem mycket delar , små paket till stora lådor och alldrig fastnat något i tullen eller frågor o funderingar .

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ett slank förbi gratis, ett vart det en del moms och tull på. Har dragit iväg ett mail och försökte vara saklig Och förklara värdet. Får se hur det går.

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Fick du betala tull och moms på de 2 första kollina?

Om det som ligger kvar inte har något högre värde så är det bättre att låta bli att hämta ut det än att betala tull och moms på allt, om det är som dem är ute efter?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Dessvärre är allt det roliga i paketet som fastnade:-/ var bara kläder till fru&barn, dekaler, slides och bukskydd i de två första paketen. Det sista innehåller godiset:)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tyvär inte, har mailat runt på några olika kitt men inte fastnat för något. Antingen tycker jag de tar för mkt betalt, eller så har se ingen bra lösning på insprutet.

Enbart estetiska prylar i paketet:) samt lite motordelar till "påsidanavprojektet" :)

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Jag råkade ut för en liknande sak förra året. Hade skickat mina cylindrar till usa på portning. Han som gjorde jobbet skrev repair på kvittot. Fick brev av tullen där de frågade om värdet och om det handlade om reklamation eller liknande. Jag svarade ärligt att värdet var dyrt och jag hade skickat cylindrarna för bearbetning till en "kompis". De släppte paketet omgående och allt var frid å fröjd.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Paketet hanlände till malmö 2/1. FIck avin om att de vill ha kompliterande uppgifter via mail, detta fick jag den 9/1. Skickade ett mail med uppgifterna om paketet 9/1.

Har fortfarande inte fått svar på det första mailet, fastän jag fick "autisvar" att det svarar inom 24 timmar.

Skickade nyss ett till mail där jag bifogade mitt gamla samt försöke få till hundögon i skrift, inte lätt.

Så, jag väntar fortfarande, och kompisen som kommer hem från utlandet efter 4 veckor imorgon, har altså fortfarande inte sina delar hemma = ingen körning för han...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Undrar om dom fått ny chef eller nåt på tullen i Malmö som vill "visa sig på styva linan"...mitt paket var också där nästa 1 vecka innan jag fick det. Och då begärde dom inte in några uppgifter. Tidigare har det ju typ bara passerat Malmö på vägen in i Sverige

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jag har fortfarande inte fått något svar på mail, och de har inte ändrat status på leveransen heller. Har de inte ändrat status imorgon måste jag ringa och svära åt någon tror jag.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Fick mailsvar idag där det stod att de skickat mitt paket, så nu finns det i örebro och påväg norrut. Trevligt trevligt=)

Innan helgen lär det ska vara här iallafall=)

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Jag har beställt en pump till foxdämparen från countrycat
och det står såhär på trackingen ...
det brukar ta en dryg vecka när jag beställt tidigare från staterna
är det kvar i staterna eller har det kommit till sverige????
det går inte att spåra på posten iallafall.

Processed Through Sort Facility
2012-12-28, 14:40:00, ISC CHICAGO IL (USPS)

Arrived at Sort Facility
2012-12-28, 14:38:00, ISC CHICAGO IL (USPS)

Processed through USPS Sort Facility
2012-12-28, 14:03:00, CHICAGO, IL 60688

Acceptance
2012-12-27, 13:42:00, SAUK CENTRE, MN 56378