Palla upp skotern över sommaren ?

Janne G

Medlem
24 apr 2012
14
0
1
Kan skotern hänga på lyftbågen där bak hela sommaren eller ska man pallaupp bakändan på något annat sätt ?
Fram går det väl bra att pallningen ligger emot mellan A-armarna under skotern så skidorna går fritt från golvet ?
Uppsmort i boggin och där det finns nipplar i fram, ska man byta olja + filter nu eller till hösten i motor och växelådan ?
Skotern det gäller är en Apex RTX 2006.
Ha det gött/Janne
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Är väl för att spara på fjädrarna samt undvika rost (om den står ute) man pallar upp den. Jag brukar palla upp den på lyftbågen bak och på chassit under fram. Så att allt hänger i luften så att säga.

Hur mkt det gör (om något) det vet jag ej men det känns bättre iallafall.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du lär ju över sommaren få kondens i motor och låda vare sig du byter eller ej, men jag hade då gjort det i höst men ändå varmkört någon gång ibland.. Spelar helt enkelt mycket liten roll.

Vattnet i motorn dunstar ju snart, däremot inte i lådan.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Nu kanske jag startar en följetång. Men hur nödvändigt är det egentligen att palla upp skotern över sommaren?

I "vår familj" har vi då aldrig pallat upp dom. Utan vi har haft dom i en lada, nu i en moddad ladugård, med "kapell" över så man slipper damm å fågelskit. Men aldrig pallat upp dom.

Iofs aldrig använt stabilisator medel m.m. heller men det är en annan femma. Aldrig haft problem ändå=)

Just med upp pallning är väl för dämpar/fjädrars skull, samt om man har dom ute då. Men hur mkt skillnad gör det? Klart fjäderna kanske håller spänsten några mil extra?
 

Janne G

Medlem
24 apr 2012
14
0
1
Min huvudfråga var ju om skotern tål att hänga på lyftbågen där bak hela sommaren tills den ska ut igen ?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Min huvudfråga var ju om skotern tål att hänga på lyftbågen där bak hela sommaren tills den ska ut igen ?
Och svaret på den är: Ja.
Metallen kommer er inte bli utmattad av den belastningen.

Vad gäller oljebyten på säsongsrelaterade fordon är huvudregeln att man byter inför uppehållet, inte efter.
 

Janne G

Medlem
24 apr 2012
14
0
1
Och svaret på den är: Ja.
Metallen kommer er inte bli utmattad av den belastningen.

Vad gäller oljebyten på säsongsrelaterade fordon är huvudregeln att man byter inför uppehållet, inte efter.
Töpp då vet jag. Sen tänkte jag mer på infästningen än på själva metallen i lyftbågen. ;-)
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Inget svar på dina frågor, men har du fyllt tanken och tillsatt stabilsator till bränslet?
Fylla tanken gör man väl bara om man har ståltank? Annars är det väl bättre om den är så tom som möjligt så kan man fylla på med fräsch soppa till nästa vinter.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag tömmer alltid ut så mycket som möjligt ur tanken inför vilan rätt eller fel kan jag inte uttala mig om-men jag har inte världens bästa erfarenhet av bränslekonserveringen från barnskotrarna där förgasare och munstycken har mindre dimensioner.
Det är mycket möjligt att det fungerar utmärkt på större grejor, men då tömning är idiotsäkert känns det bättre för mig.
(På barnskotrarna fick jag plocka isär och rengöra förgasarna trots konservering. Då är det enklare i min värld att ta bort källan till problemet och helt enkelt tömma tanken. =P)
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Vissa säger att det inte är bra att tömma ur bensinen så att soppa filltret står torrt och torkar sönder!?!?!? ingen aning om det stämmer, kan ju skilja på olika modeller iofs.
Jag tömde i alla fall ur till typ 1/5 tank sen körde jag i BRP:s brenslestabilisator i min Assault och den lär nog starta till vinter
-bara den inte blir lack över BRP produkten i tanken bara...!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vissa säger att det inte är bra att tömma ur bensinen så att soppa filltret står torrt och torkar sönder!?!?!? ingen aning om det stämmer, kan ju skilja på olika modeller iofs.
Jag tömde i alla fall ur till typ 1/5 tank sen körde jag i BRP:s brenslestabilisator i min Assault och den lär nog starta till vinter
-bara den inte blir lack över BRP produkten i tanken bara...!
Jag säger inte att det jag gör är riktigt, men det fungerar för mig.
När jag tömmer tanken gör jag det med sugpump, det blir aldrig torrt av det utan lämnar en skvätt på ngn liter kvar.
Sedan tar jag bort slangen från bryggan/förgasaren och startar motorn för att köra torrt-med insprutning är det tal om sekunder innan motorn stannar, med förgasare kan det ta ngn minut innan flottörhuset tömts.
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Jag brukar göra som med båtmotorn ,serva innan ett långt uppehåll
för i beg motorolja bildas det ämnen som är skadliga för lager och dyl .
samt att den är klar att köra till hösten:)
bränslet i tanken brukar jag slanga ur tills det är en skvätt kvar samt hälla i lite tvåtakts olja ,samt startar den ,på så sätt får sig spridare och pump ett skyddslager olja och i med nytt bränsle till hösten ,så kommer den att må gött:eyebrows:
Ps slacka mattan också

Apex warrior = insprutning
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Vad jag lärt mig så är det så att man fyller tanken, inte enbart för att undvika rost, utan för att mindre luft = mindre kondens. Dagens soppa med mycket etanol drar till sig fukt. Att försöka tömma systemet skall vara ganska meningslöst, för du får det aldrig 100% tomt ändå. Det ligger alltid kvar här och där i slangar och då blir det bara värre.

Att motorn startar inför ny säsong är inget "bevis" för att en stabilistator inte behövs. Avlagringar byggs på succesivt, och kan efter många år till slut börja orsaka problem.

Tobbe: Vad hade du fått för typ av smuts i förgasarna trots att du använt konservering? Sedan finns det många olika typer/märken. Jag använder Yamahas "Yamalube", som dessutom har ett helt okey pris. Kör det i skotern, snöslungan, gräsklipparna, ja alla säsongsmaskiner. Förutom stabilistator tillsätter jag även lite 2-taks olja (även i 4-taktare) och kör den då med full tank i några minuter så häxbrygden passerat genom hela systemet.

Om man varmkör på sommaren är det viktigt att varmköra ordentligt. Jag brukar även snurra runt mattan lite för hand, några gånger för att fräscha upp oljefilmen på lagerbanorna i boggie lagrena etc. En expert på SKF berättade att det vanligaste problemet är att när ett lager står länge så bildas kondens (även om lagrena är dubbeltätade) speciellt runt kulorna och så blir det små "rost gropar" i banorna.