pantea 1000 tar vatten.

mikemik1

Välkänd medlem
29 jan 2009
136
0
6
Domsjö
Vad ska jag börja kolla den drar vatten sa 1 liter på 5 mil byta packning på pumpen eiier är det sylindrepackninarna som är väck måste nog kolla nått innan jag kör den nått mer tycker att den har börjat ryka mer nu än tidigare.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Mekanisk tätning bakom impellern, o-ring eller cylinderfotspackning.

Hoppas på o-ring. Bara att börja skruva.
 

mikemik1

Välkänd medlem
29 jan 2009
136
0
6
Domsjö
så man börja med att kolla topparna då måste topppackningen bytas på samma gång hadde tänkt byta kolvarna till sommaren då åker ja på att byta två gg då
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Med största sannolikhet bakom vattenpumpen som den tar in vatten till balansaxel huset. Inte bra.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
 

mikemik1

Välkänd medlem
29 jan 2009
136
0
6
Domsjö
har skruvat loss topparna och det set ut som en oring är klämd bara att sätta dit nya , är det någon som kan säga vilket momen toppen skall dras
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Det brukar inte fasta mycket sot i toppen ,mest på kolven. Om kolvarna är renspolade och utan sot har du chokehängning eller liknande.

Något som måste bytas var 300 mil på en trippel 800-1000cc Arctic är vattenpumpens tätning in mot balansaxel!!!!!!!!!!!
När den går väck åker vatten in i lagret för balansen vilket brukar skära med totalmos av hela motorn som följd. Det blir inte bättre av att balansen endast är smörjd av bränsledimma som är bristfällig.

Ställer man upp oljepumpen på max brukar dock balanslagren klara sig en bra bit över 1000 mil så det rek starkt!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Balansaxellagen rostar under sommaren ifall vatttenpumpstätningen är otät. Då spelar det ingen roll hur mycket olja som blandas i. I detta fall tror jag ändå på o-ring.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
värst va det var många som oroar sig för balansaxeln bara å riva hela motorn då bara för lite vatten.
Rivning behövs inte, men om du inte har full koll på hur många mil packboxen bakom vattenpumpen har gått så bör du byta snarast. Håller du sedan bytesintervallerna på 300 mil så är det lugnt.

Däremot ditt ursprungliga problem med tappa vatten är litet och ofarligt problem. Det blir nog bra med ny oring. Jag brukar klistra fast dessa ringar i spåren med spraypackning klister. Sedan sprayar jag även ett tunt lager över motsvarande yta (toppen).
 

mikemik1

Välkänd medlem
29 jan 2009
136
0
6
Domsjö
Tack för tippsen. så hur går man till väga för att byta vattenpumspackningen då när man ändå har skotern stående i garaget tacksam för alla tipps så man kan köra i helgen.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Har aldrig skruvat i dom motorerna men jag gissar att det är #27 på bilden.



Så teoretiskt sett så borde det "bara" va å ta lös pumpen och sedan pilla lös tätningen, dit med en ny och sen tillbaka med pumpen.

Nån som vet kan ju kommentera ifall jag har rätt eller helt åt helvete FEL! :)
 
Last edited:

mikemik1

Välkänd medlem
29 jan 2009
136
0
6
Domsjö
toppen nu händer det saker lite fler tipps å trix å vad man ska passa sig för så får man sej en tur i helge.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Man brukar byta både 12 och 27 men 27an är klart viktigast så det duger byta den i snikfall. Fippla gärna in olja i balanslagret innan du skruvar tillbaka pumpen. Oringarna brukar klara sig och kan återmonteras.

Innan du trycket på nya tätningen så kolla axeln är rostfri så du inte sabbar den nya tätningen direkt. Putsa av rosten om behövs.