Payback olja!

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Vars hittar man den oljan?
Luktar den nå eller du kankse inte hunnit prova den?
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Den är otestad... far till alperna nu i helgen så det blir körning först om 3 helger. Men det ska bli kul att testa denna "super" olja.

Den skall ej ryka eller sota mkt. Samt används den av crossåkare. Dock utan borpulvret eftersom det är ju paybacks ide!

Om man skall handla så kontakta payback via mail eller liknade. Finns inte på hyllorna ännu.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
På hyllan finns olje-ersättning lr vad man nu ska säga som man kan blanda i/ersätta sin egen olja.

heter ersättning-nånting igentligen men jag skulle inte vilja testa o ersätta den helt, jag blandar bara i lita i oljan , vill bara åt Borpulvret

Jag kör på det i min + paybacks drivmedelsförstärkare
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Jag tror det är jag som uppfunnit denna oja:rolleyes:
Det var så att jag o kompisaren helt enkelt inte hade råd att köpa deras "RÄTTA" tvåtaktskoncentrat (fattiga) då vi normalt kör 4% ibland i tank. Det skulle ruinera oss att blanda deras koncentrat halva normala oljeinblandet 2% men det blir dyrt ändå.

Jag har ju tvingat kompisaren att bli återförsäljare av payback för att ha nära att handla så han /vi har bra tumme med ägaren av Payback. När vi hörde om denna challenger helsyntetare som ska vara så bra redan utan bor så frågade vi om han evnt kunde tillsätta bor i den oljan,, och till våran förtjusning och förvåning kunde han det. Oljan blev inte dyr för den skullen otroligt nog så nu är vi nöjda.
Jag ska be Payback döpa den till Boost III special :rolleyes:


Vi har ännu inte hunnit ut med dom högvässade katterna än så vi kan inte uttala oss om den utlovade renheten och minimala lukt o rökutveckling så stand by för utförliga tester. Till helgen startas den första TC 900an nu ännu mer vässad för året med tokförstorade 46,5mm förgasare he he. Min TC 1000 har några dagar kvar i i skruvning (1 vecka). Hårdtester kommer snabbt då vi ska ställa in dom för dragrace den 20 feb på sandslån.

Våra katter behöver ju minst sagt bra olja då vi varvar dom 9000-9500varv och dom bör ligga över 200hk bägge 2 så oljan kommer få ett hårt jobb. Tidigare i fjol han vi dock köra våran egen special snikborblandning (Aspen olja med tillsatt 1% Paybacks drivmedelsförtärkare . Den cocktailen är vi svinnöjda med ivf.
Vi tar då bort 1% olja och ersätter med 1% drivmedelsförstärkare vilket gör att vi får lös mer pullver bara av att losa 1% olja. Sedan ger ju boret märkbar friktionsförminskining och därmed ännu mer mos + längre livslängd.

Med 1% inbland av drivmedelsförstärkare ser man redan efter 1 tanks åka att det bildats vitt pullver inne i förgasarna och extra tydligt på insugsgummi. Tar man bort en trottel och tittar ner kan man se vitaktig yta som man med fingret kan stryka bort och få på fingertoppen. Så man kan lugnt säga att man får bor för pengarna! Och det är lätt att besikta hur hård bllandning man behöver sopa i genom att kolla in i fuggen då och då. Vad är hård blandning? Inte en aning? Men vi kör ca 1-2% DrivM några tankar och minskar en aning senare ner till ca0,5% inbland. Vi kör full ojeinblanding första tanken som i vårat fall är groteska 4% pga varvtalet,,därefetr går vi ner till 3% olja . Men ska man köra dragrace går vi ner till bara 1% olja och 2% driv medels.. No problems för så korta race. Med all den bor vi har i våra motorer ger jag mig F på att vi skulle kunna losa all ojeinbland för en dags race utan skader.

Därför bilr det spännande att se om denna callenger olja innehåller lika kraftig komncentrat bor som 1% drivmedelsförstärkare ger. Visar det sig att challengern innehåller fessig inbland av bor bär det sig bättre att köpa utan bor och köra i drivmedelsförstärkare istället på valfri olja för drivmedels har ju många andra fördelar såsom förebygger skit i förgasare och isbildning ,,ger också viss boosteffekt om än försumbar

Vore bra om fler åkare kunde testa denna olja för jag/vi får ju loss så få mil då vi mestadels bara vässar och åker lite.

Hur som.......Väldigt kul att dom säljer den olja MED bor i tack Payback fortsätt i den stilen.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
lite offtopic kanske men om jag nu kör drivmedelsförstärkaren i min SDI hur kan jag minska lite på oljeåtgången då ?

går det och ställa in nånstans?

Är det värt det?

Tycker att min bluddrar lite nu på låga varv men går som tåget på mellan/ höga , kan det ha nåt med drivmedelsförstärkaren o göra , dvs att den får lite för mkt olja??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Jag vet inte vart man ställer ner oljan på din maskin ? Och om du nu törs ställa ner den så bör du inte gå under 2,5% på fullt varav med hård borblandning i typ 1%. Men hur vet man att den ger 2,5% vid omställning?

På äldre vissa maskiner vet man att fullt påställd oljepump ger ca 4% max och minimalt påställd ca 2,7% (på en tc 1000) så på en sådan maskin törs man ställa ner max om man häller 1% DM

Hur som hellst så kör i drivmedelsförstärkare och blanda ca dubbla rekk vilket innebär att en flaska räcker till 500L då. Som sagt det går inte överdosera. Om du hittar pålitlig info om hur man ställer ner oljan så ställ inte ner den under 2,5% men sopa då i 1% DM Kör in borpullvret i minst 3-4 tankar innan du ställer ner någon olja.

Om du vill påskynda effekten av boronet så sopa i 1% i några tankar oavsett oljenerställ eller ej. efter några tankars åkande kann man gå ner till högst dubbla rekk inbland eller bara rekk inbland duger också.

Om det är värt det? Vad jag kan se och känna så är det värt det alla gånger. Jag kör inte en meter utan att borbehanla alla mina motorer från röjsåg till båt/bil/traktor och även kupevärmaren fick sig borbehandling då lagret skar. Även fläkten till pelletspannan skar och fick sig då Paybacks oljetillsatts för bilolja ,, nu flera veckor senare går kupevärmaren som ny och pelletsfläkten har gått bra över 1 år trotts att den skar totalt i glidlagret! Jag provade först med vanliga ooljer men dom skar direkt efetr någ timma eller dag.

Uttestat är det så det räcker och blir över....Har körts i motorer sedan Adams tid Innom flyget har det körts sedan minst 60 talet och törs man körta det i rymdraketer duger det till oss. kördes i hela Apollos rumprogram som tog männsikan till månen så nog funkar det bra alltid.

Men ännu säkrare tester än NASA är ju jag och kompisarna såklart ....Vi har tillsammans kört säkert över 10000 mil på detta i våra bilar och mc utan några problem,bara fördelar! I bilarna rapporterea dom flesta jag har koll på märkbar ökning av effekt som faktiskt känns.

Till er som provar detta kan skriva upp nuvarande tomg varv och slutvarv för att några tankar senare kolla upp detta igen . Har man inte en insprutare som själv ställer ner tomg så bör tomg ha gått upp efter några tim åkande och har man tur kan även slutvarvet märkbart gå upp. Törs man dra ner 1% olja så tjenar man ännu mer mos såklart och då kan slutvarvet öka regält. Vi fick över 200v mer i slutvart!!

Och för er som vet med sig att man har sunkiga cylindrar kan ta ett kompprov innan och efter några tankar. Jag kan slå vad om att ni får högre och jämnare komp för det har vi fått på 3st testmaskiner. Våra tc som har rätt ripiga cylindrar och en gammal skidoo scandic enstånka som hade riktigt sunkig cylinder
Ca 0,5 kg mer overall och mer utjämnat komp mellan cyllarna redan efter 1 tanks åka! Skidoon närmar sig 1 kg mer i komp bara jag orkar köra den mer..

OBS mina inblandningstipps är helt och hållet mina egena påhitt så payback har inte alls testat ut detta på något vis och ska inte stå till svars för mina påhitt!! ,, så man får skylla på mig om det går åt skogen :biggrin1:
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Jag menar om det är nödvändigt att ställa ner oljan lr inte. Orkar inte pilla i onödan. SDI:n tar ju lite redan org.

Ska undersöka lite få se om det är ens möjligt..

Som jag ser det så har jag kört med diverse oktanboost , bla ,bla genom åren och denna verkar den bästa hittills så jag tvekar inte på om det är värt o tillsätta

Jag tror på payback helt klart , en billig försäkring om att grejjerna blir om inte mkt så liite bättre iaf! Som ett flytande trimm typ! :D

Go payback!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Jag menar om det är nödvändigt att ställa ner oljan lr inte. Orkar inte pilla i onödan. SDI:n tar ju lite redan org.

Ska undersöka lite få se om det är ens möjligt..

Som jag ser det så har jag kört med diverse oktanboost , bla ,bla genom åren och denna verkar den bästa hittills så jag tvekar inte på om det är värt o tillsätta

Jag tror på payback helt klart , en billig försäkring om att grejjerna blir om inte mkt så liite bättre iaf! Som ett flytande trimm typ! :D

Go payback!
Nej det är inte nödvändigt att ställa ner oljan det har ingen betydelse alls. Jag tar bort minst 1% olja för att få bättre effekt och mindre rök bara.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Första intrycket vid första körningen blev lite skojbra.

Testobjektet blev kompisarens sinnessjukt trimmade tc 900 ,, det blev en dubbeltest då vi även monterat våra toksvarvade 46,5mm Hamster-lectron gasare så vi tänkte inte mycket på oljan. Ärligt talat glömde vi bort att vi bytt olja men efter ca 20 min tokkörning och vi fått till bestyckningen och varvmätaren började passera 9000v flera hundra varv mer än med 44mm jippi) ja den började gå hutlöst bra och då föll poletten ner för mig ivf,,,,fan den ryker för lite!! Kompisareländet har garanterat hällt i för lite olja tänkte jag (har hänt förr) och tog genast stopp på Token. Som tur var hade han stenkoll på inblandet och kunde bevisa för mig på dunkens gradering att 8 dl fattades på 20L soppa. 4%. Så vi blev minst sagt förvånade över nästan obefintlig lukt och rök,,, den slår helt klart ut Aspen i mindre rök men luktar inte lika gott som aspen. Den luktar nästan ingen tråkigt nog men bra

Nu får ni vi vänta minst 10 år innan jag törs säga hur bra den är för motorn i längden. Så lång tid tog det att komma fram till att Aspen och statoil är bra:biggrin1:
Även om vi lyckas skära våra motorer så är det svinsvårt att säga om det är oljefel.
Men o andra sidan om våra motorer håller mer än 200 mil motsvarar det förmodligen närmare 1000 mil i en fabriks skoter så vi håller tummarna.

Bästa sättet att se om oljan funkar bra är på en motor som gått felfritt över 500-800 mil,,, om den ser lite sliten ut och inte sotar raveportar så mycket är det en bra olja. Testmaskinen bör vara sportskoter med hög trimgrad så långtestet får någon annan göra.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Men hur är det nu i ett specialfall som tex min sdi lr en e-tec där man "MÅSTE" köra på brp:s XRS olja. Kan jag köra med denna ist?

Om jag nu får välja en olja som inte gör att allt rostar på sommaren så gör jag ju gärna det..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
för att ski-doos olja är ren skit som jag förstått.

dvs vad du än tar för "värsting" olja så är den bättre.

anledning att du måste köra på deras är ju för att dom ska få tjäna stora dollars.
men kör du på brp oljan om du är osäker.jag hadde inte kört på den.