Paypal?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Någon här som är van vid Paypal?

Om man ska beställa något från staterna tex via Ronnies mailorder. .hur vet man hur mycket man ska sätta över i pengar på sitt paypal konto? (Använder inte mitt kreditkort).
Tänkte speciellt inkl. frakt kostnaden.
Står nånting på Ronnies sida att efter man gjort beställningen och loggat in på sitt paypal konto så ska det komma upp en spec. över den totala kostnaden inkl frakt. Men jag får bara en tom spec.

Om man åker på tullavgift..hur och när betalas detta?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Räkna ut vad allt blir + frakt. Sätt in några hundra mer på ditt paypal-konto.
Du kan alltid föra tillbaka pengara till ditt bankkonto sen om det blev för mycket.
Tullavgift mm betalas när det kommit till sverige och du hämtar ut det.

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
iaf min erfarenhet, men har mitt kreditkort kopplat till paypalkontot pga smidigheten.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
iaf min erfarenhet, men har mitt kreditkort kopplat till paypalkontot pga smidigheten.
Ja, lika här. Har väl själv handlat på både Tyska och US-Ebay och kopplar man sitt bankkort till paypal så blir ju exakt rätt summa överfört till sitt eget paypalkonto i tex både € och $, som sen i sin tur överförs till den man skall betala till.

Det är ju inte någon annan som får tillgång till ditt kort/kortnummer.

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Ja, lika här. Har väl själv handlat på både Tyska och US-Ebay och kopplar man sitt bankkort till paypal så blir ju exakt rätt summa överfört till sitt eget paypalkonto i tex både € och $, som sen i sin tur överförs till den man skall betala till.

Det är ju inte någon annan som får tillgång till ditt kort/kortnummer.
Preics! handlat Tyskland (ebay) och butik, USA (ebay) och butik, Kina dhgate, dealextreme ebay mm fungerar utan problem med Paypal.

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
När du lämnat mailadressen, som du kopplat till ditt paypalkonto, till Ronnie, kan han skicka en faktura direkt till ditt paypalkonto. Då ser du vad kostnaden blir för prylarna och frakt.
Eventuella tullkostnader har ju inte Ronnie med att göra, utan det påförs senare av svenska tullen. Den kostnaden får du betala senare när du löser ut paketet. Har du tur slipper du moms och tull, men räkna med att behöva betala ytterligare 30% för att lösa ut prylarna.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
För några år sedan hittade jag en konstig betalning på mitt kontoutdrag. Betalningen kom från paypal men jag hade inte handlat något och inte heller fanns betalningen registrerad i historiken på mitt paypalkonto. Det gjordes en utredning av paypal men riktigt hur det hade gått till fick jag aldrig nån klarhet i. Paypal hävdade bara att Paypal skulle vara säkert...uppenbarligen inte. Dom menade först att någon annan hade fått tag i mina inloggningsuppgifter men jag kontrade då med att då hade betalningen funnits med i historiken.

Pengarna skulle återbetalas men det strulade. Paypal skyllde på banken och banken sa att dom inte kunde göra nått att det var paypal som fick ordna det. Det rörde sig om ca 300kr så jag orkade inte men summan kunde ha vart mycket större.

Sedan dess har inte jag nått kort kopplat till paypal utan för istället över pengar när jag ska betala nått. Det tar några dagar men det kan det vara värt.

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
När du lämnat mailadressen, som du kopplat till ditt paypalkonto, till Ronnie, kan han skicka en faktura direkt till ditt paypalkonto. Då ser du vad kostnaden blir för prylarna och frakt.
Eventuella tullkostnader har ju inte Ronnie med att göra, utan det påförs senare av svenska tullen. Den kostnaden får du betala senare när du löser ut paketet. Har du tur slipper du moms och tull, men räkna med att behöva betala ytterligare 30% för att lösa ut prylarna.
Hur funkar det egentligen i praktiken?
På Ronnies sida ska man ju ange om man ska betala med "credit card" eller "Paypal" ska man mejla Ronnies separat och be om faktura till Paypal kontot? Ser dom då ändå vad det är man beställt?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har använt Paypal väldigt mycket och det har aldrig strulat. Skulle det vara mycket problem med det skulle det ta död på sig själv. Sen kan ju allt strula...även med ditt vanliga bankkonto.

Du kan ju också få hjälp via Paypal ifall en affär inte blir som det var tänkt.

Då du handlar med Paypal så skickar ju ronnies ett "faktura" som dyker upp på ditt paypalkonto. Där ser du ju hur stor summa är. Sen då du fixat betalningen så för Ronnies bekräftelse på det och skickar iväg grejerna. Du behöver inte maila nåt separat det fixas automatiskt då du klickar i paypal och följer instruktionerna.

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Paypal är grymt, känner mig tryggare med det än att dra kortet hos lokala handlaren. Om det blir problem anmäler man bara på paypals hemsida så fryser dom pengarna tills konflikten är löst (inom två måndare från överföringsdatum). Och det har faktiskt hänt att man fått göra det någon gång, dock inte med skotergrejjer.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Köpte ett armstöd till bilen på ebay. "complete kit" stod det i rubriken...det stod också att det som är på bilden är det som ingår...

När grejerna kom hem upptäckte jag att det inte var komplett. Jag anmälde det till paypal som gav mig pengarna tillbaka men sen kom det ett mail att säljaren ville ha tillbaka varan. Det skulle kosta mer att skicka tillbaka till USA än vad jag betalt för det så det var inte aktuellt...

Paypal gör inte mer än så...men visst hade man ett bra förhandlingsläge mot säljaren. Jag har för mig att vi möttes på halva vägen så att säga...

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Köpte ett armstöd till bilen på ebay. "complete kit" stod det i rubriken...det stod också att det som är på bilden är det som ingår...

När grejerna kom hem upptäckte jag att det inte var komplett. Jag anmälde det till paypal som gav mig pengarna tillbaka men sen kom det ett mail att säljaren ville ha tillbaka varan. Det skulle kosta mer att skicka tillbaka till USA än vad jag betalt för det så det var inte aktuellt...

Paypal gör inte mer än så...men visst hade man ett bra förhandlingsläge mot säljaren. Jag har för mig att vi möttes på halva vägen så att säga...
Känns inte som om det skulle vara Paypal:s fel i detta fall.