Phazer -07 Laddningsproblem

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Har provat sökfunktionen men hittar inget.

Köpte mig en phazer igår och gjorde första provturen idag.
Var väldigt nöjd tills motorlampan börja blinka, då den fortfarande gick fint så tänkte jag att jag provar starta om den och se om de hjälper.
Den orka inte igång.
Fick felkod 46 vilket betyder hög/låg systemspänning och i detta fall är den låg.

När jag fick hem skotern så ladda jag batteriet och starta och de funka fint men när jag mäter spänningen så laddar den ingenting.

Är det någon som haft nå laddproblem på dessa som kan tipsa om något att kolla?
Tyvärr så lutar det väl åt att de är statorlindningen vilket vore tråkigt.

Alla tips på kontakter, säkringar, relän eller annat som är värt att kolla mottages gladeligen.
Har inte skruvat i någon phazer förut så har inte koll på vars allt sitter.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Enligt servicemanualen skall den ladda 14V vid 5000rpm.

Om inte kolla huvudsäkringen.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Gissar på statorn.
Leta rätt på voltregulatorn, den sitter till vänster om lyset under plasten. Ta lös kontaktstycket som har 3 vita kablar. Sen ohm-mäter du mellan dom vita kablarna. Nu kommer jag inte ihåg vad värdet ska vara, men det ska vara samma värde på alla 3 kablarna.
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Några 14V vid 5000rpm har jag inte.
Ingen spänningshöjning alls när motorn är igång.
Är huvudsäkringen 40Amperen som sitter innanför batteriet/framför bromsen?
Isf var den hel, hitta ingen annan trasig säkring heller.
Ska mäta dom vita kablarna, om jag förstod rätt så hittar jag dom under den lilla/övre kåpan på vänster sida?
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Hitta likritaren(voltregulatorn?).
Mätte den tvåpoliga kontakten och där har jag batterispänning.
Mätte sen den trepoliga med vita kablar, 0,5 Ohm mellan varje.
Nu vet jag ju att statorlindningar kan vara lite knepiga att mäta så ska prova varmköra och mäta imorn.
Kan man mäta växelström mellan dom med motorn igång?

Provade även mäta likriktaren med diodprovning och den verka vara ok.

Så inte så mycket klokare för tillfället men nya tag imorn på morgon.
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Jag har kollat alla sladdar jag hitta men kan ju ta en extra koll.
Jag har iaf batterispänning i de 2poliga kontaktstycket på likriktaren/spänningsregulatorn så de bör inte röra sig om någon glappkontakt.

Jag fundera lite på hur mycket insprutningen drar?
Ifall det är någon ide att koppla ur lyset och slå av handtag/tumvärmare och prova köra med ett fulladdat batteri.
Håller man sig nära hemma så hinner man kanske åka hemåt när felkoden dyker upp.
Om inte annat så är de ju fler skotrar med ifall den stannar.
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Jag har kollat alla sladdar jag hitta men kan ju ta en extra koll.
Jag har iaf batterispänning i de 2poliga kontaktstycket på likriktaren/spänningsregulatorn så de bör inte röra sig om någon glappkontakt.

Jag fundera lite på hur mycket insprutningen drar?
Ifall det är någon ide att koppla ur lyset och slå av handtag/tumvärmare och prova köra med ett fulladdat batteri.
Håller man sig nära hemma så hinner man kanske åka hemåt när felkoden dyker upp.
Om inte annat så är de ju fler skotrar med ifall den stannar.
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Nu är det då beställt en ny stator. Då jag har garanti så slipper jag betala den men står själv för bytet(valde de själv).
Tydligen ska den gå att byta på två timmar om man tar bort oljetanken, batteriet och viker undan batterihyllan ska man tydligen komma åt den.
Får se hur det går.
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Tänkte uppdatera lite å meddela att statorn är bytt och nu laddar den som den ska.
Bytet tog inte mer än fem timmar å då byttes de olja och filter samtidigt, samt flertalet kaffekoppar :)
De var lite knepigt att få loss vattenpumpen men det gick.