Phazer -07 (Turbo) funderingar

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej gott Yamahafolk!

Är intresserad av att köpa en -07 Phazer FX.

Vet att det var en del problem på den här årsmodellen Vad skall man tänka på när man kollar på en sådan? Vet att vissa har fått byta motor vad är det som hänt då? Vilka uppgraderingar skall vara gjorda? Elfläkt, shimsning av variator etc.

Jag har redan köpt en turbosats från McXpress så det är självskrivet. Det enda frågetecknet med den är de sk. flexrören på avgasystemet som går mellan topplocket och kollektorn. Dessa verkar inte gilla värmen/mottrycket som blir vid turbomontering. Hur löser man detta. McXpress verkar ha andra typer av flexrör men dessa funkar inte heller. Min ide går ut på att stumlägga rören. För avgassytemet skall väl inte röras då man kör? Det är ju värt ett test?

Tack på förhand
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
utan flexföret kommer du bryta av infästningen på röret pga vibrationer + att motorn rör sig en smula
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Hej gott Yamahafolk!

Är intresserad av att köpa en -07 Phazer FX.

Vet att det var en del problem på den här årsmodellen Vad skall man tänka på när man kollar på en sådan? Vet att vissa har fått byta motor vad är det som hänt då? Vilka uppgraderingar skall vara gjorda? Elfläkt, shimsning av variator etc.

Jag har redan köpt en turbosats från McXpress så det är självskrivet. Det enda frågetecknet med den är de sk. flexrören på avgasystemet som går mellan topplocket och kollektorn. Dessa verkar inte gilla värmen/mottrycket som blir vid turbomontering. Hur löser man detta. McXpress verkar ha andra typer av flexrör men dessa funkar inte heller. Min ide går ut på att stumlägga rören. För avgassytemet skall väl inte röras då man kör? Det är ju värt ett test?

Tack på förhand
de du ska tänka på är att vaggan i boggin ska vara bytt till en förstärkt..bussningarna i framvagnen ska vara fräscha då dom är värdelösa. kylfläkt ska sitta på oxå..
Dämparna ska vara schimsade...helt den där schimsningen som dom tog fram för crossbanan.

varför många fick motorerna utbytta..eller rättare sagt.fick byta ut dom var för att många tror att man kan ladda en motor på så små cylindrar osv med 1,5bar..för att sen få ut 150hk..de håller inte hör man ju bara på orden..

grabbarna i kiruna (Yamahacenter kiruna) laddade sina maskiner med 0,8 bar = ca 120hk. då höll dom MKT bättre..och mindre turbolagg var de på dem maskinerna.:)

38mm matta bör oxå vara påsatt med nonslip hjul.

annat finns inte mkt å säga om maskinen..
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Har en 07as turbo phazer.

Det jag hört att man ska göra är att lina avgasröret med "värme tjep" för det blir väldigt varmt pga turbon = smälter tanken och boff så brinner skotern. :/

Vet inte om detta är sant men jag ska då linda min krök!

btw, Kör 0.8 bar men jag har hört att de ska vara 140hk? Spelar ingen roll för mig faktiskt. Har 38as matta också.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
pro fxr nu är du lite på hal is 1.5 bar är de nog ingen som har kört, är är en bit över 200hk då om turbon skulle orka med de, 1bar är ca 160 0.8bar är 140.
Och varför skulle en sån motor med så småa cylindrar inte palla med?
har en kompis som har åkt 600mil på 1bar å med grym respons
variator kalibrering är A å O på en turbophazer
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Vår motor byttes efter att små klipps i luftburken hade lossnat eller likande och sugits in i motorn...
Slidesnötning framme i böjjen på boggeyskenorna är ett problem, små hjul löser detta. Den bakre svingen är svetsad och förstärk i övrigt är det inga större problem, bara att starta och åka i alla väder.
Kolla hos en ÅF vad du bör tänka på innan du handlar.