Phazer eller Lynx Adventure

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Sambon ska ha sig en skoter och då har hon som krav att det ska vara 4-takt. Den ska gå dra en pulka med ungar i och den ska helst ha dubbeldyna.

Själv köpte jag en Nytro förra året och tycker den är bra men hon tycker den är lite för våldsam?!?!?:confused:

Hursomhelst så har vi sneglat lite på Phazer. Den uppfyller det mesta utom dubbeldynan men dynan är nog tillräckligt lång för att man ska kunna åka en vuxen och ett barn på den.

Sen hittade vi en Lynx Adventure 600 ACE och den gillade hon för den är inte lika stor och klumpig som många andra mer touringbetonade maskiner är (tex venture) men frågan är om 600 ACE motorn räcker eller om den är för slö. Jag var ju själv lite osäker på om Phazern skulle bli för slö.

Hur står sig dessa mot varandra rent motormässigt? Sen vill jag inte hålla på och skruva något i onödan så är det någon skillnad i driftsäkerhet? Jag har noll koll gällande Lynxen och liite koll gällande Yamahan.
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Kan rekommendera en Lynx xtrim 600ace! Bättre boggi och är 146" lång.
Har en sån i garaget och är alldeles förträfflig bra att ta sej fram i skogen och skön på leden! Men den är lite för slö om man ska försöka sej lite skogklättringar.
snitt förbrukning brukar ligga på 1-1,1L per mil
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Venture MP är ju Phazervarianten med dubbeldyna som är gjord för mera touring.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag skulle ta 600 ACE;n mysigare maskin får man leta efter. Och bränsleekonomi som ingen annan kan konkurrera med. Vi kör renegade 600ace och Venture lite på uthyrningen där jag jobbar och 95% skulle ju välja renegaden före yamahan. Och orkar det gör den, jobbade på en skidanläggning förut där vi drog runt på snökanoner och döna på utan att den vek sig. Där hade vi även yamaha och drog med och det gick inte att jämföra alls medtanke på att ace;n har mycket lägre tillslag och du kan smyga iväg mycket bättre.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Se där ja. Det blir till att åka och prova sig fram lite. Den kommer till 90% av tiden gå på led skulle jag tro. Någon Venture kommer det inte att bli då de är mer som en flodhäst i jämförelse med de andra maskinerna. Den blir för stor helt enkelt.

Är det något man bör se upp med oavsett modell (dvs standardfel)?
 

Raskus

Medlem
3 jan 2013
30
0
6
Krokom
Kan rekommendera en Lynx xtrim 600ace! Bättre boggi och är 146" lång.
Har en sån i garaget och är alldeles förträfflig bra att ta sej fram i skogen och skön på leden! Men den är lite för slö om man ska försöka sej lite skogklättringar.
snitt förbrukning brukar ligga på 1-1,1L per mil
Instämmer med föregående talare, har en likadan. Det bästa är nog att den är så otroligt tyst.
Visst är det roligt med hästkrafter men för mig räcker det ganska bra. Den drar bra precis 1 liter milen på ledkörning.
Det enda jag behövt göra som är skoterns fel är att byta tankmätare och ljusreglage. Motorn håller nog 10 000 mil om den bara sköts om.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det enda jag behövt göra som är skoterns fel är att byta tankmätare och ljusreglage. Motorn håller nog 10 000 mil om den bara sköts om.
Tankmätarn på lynxen är ju ändå lite av en slumpgenerator "full full full halv full halv tom".
Men ACE:en är en väldigt trevlig motor, jag körde ACE tidigare och nu kör jag E-tec å den lever om mer.
 

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
Ska jag ut och "mysa runt lite" så tar jag frugans 600 ace, otroligt fin motorkaraktär och inte mycket tyngre än tvåtaktarna.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja jag måste också instämma i att 600 ACE motorn var en mycket trevlig bekantskap. Trots blygsam effekt så har den ett bra vridmoment som gör den urstark och har ett bottenvrid som saknas på tvåtaktarna.
- Och så jäkla billig i drift! Man trodde knappt det sant när man tankade upp efter åkning.