phazer mtx 2009-2010

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Hej skulle vilja att nån som äger den gamla maskinen kan skriva några för och nackdelar om skotern, tex hur mycket soppa den tar och hur i skillnad med en lynx rave 550 08a det är motor mässigt och hur skotern tar sig i djup pudersnö och i skogen. skriv hur 09an var och vad som blir nytt i 2010ans, letar just nu en ny skoter i längden 365-395 och denna var en av dom skotrarna som såg intreserade ut. min rave 550 vill ju inte orka när det blir för mycket snö och gräver ner sig istället. dåligt med information här om en Phazer MTX, bara massa tjaffs om Vkitt och turbo.. Vill också veta om den reser lätt utan Vkitt
 

Rogerh

Välkänd medlem
25 dec 2007
128
0
6
Hei
Har hatt en -09 mtx i vinter (blev fra stjålet 03.April) Egentlig helt fornøyd,litt vinglig , Måste bli vant med den. Lyfter inte skidorna lett. Men var ofte ute i ca 80 cm snø uten å kjøre fast. Hadde tidligere en -04 Warrior som ofte stod fast , om det er noen sammeligning. Litt for liten motor , men det holder til normal bruk. Veldig lett/morsom maskin .Min brukte ca 1,7l /mil (inte inkjørd)Regner med om du sier reser lett at du tenker på å kjøre på rullen? Det går inte, men den lyfter ski lett over gupp o.s.v.
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
okey har sett så många som skriver här å bråkar över hur mycket bensin den tar och så länge den tar under 3liter/milen blandad körning så är den ju mer ekonomisk än rave 550 :) men skulle gärna se nå filmer på en MTX original när dom är å kör i djup snö osv.. kanske blir en 08as skilnad på 08 och 09? tack för svaret :)
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Skotern kändes riktigt slö på filmen där men kanske har å göra med för att det är fyrtakt.. men annars verkade den ju faktist ganska fin, du vet inte va turbo kittet kostar till MTX å va de ger i effekt:beer:?
 

Rogerh

Välkänd medlem
25 dec 2007
128
0
6
Hei
Har funnet begagnad Turbo kit til 10- 15000 på Blocket. Da får du ca 140 hp
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Hei
Har funnet begagnad Turbo kit til 10- 15000 på Blocket. Da får du ca 140 hp
okej men om man nu får 60 mer hästar kanske man ska tänka på att fixa fjädringen också, många som klagat på den, tror du det är möjligt att installera turbon men hjälp av en duktig mekaniker? eller måste man in på en Yamaha butik för att få de gjort?
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Äsch, nog ska de räcka med en duktig mekaniker men bäst är ju att lämna in den till MC Xpress i piteå eller nått, dom sysslar ju med turbo dagligen!
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Äsch, nog ska de räcka med en duktig mekaniker men bäst är ju att lämna in den till MC Xpress i piteå eller nått, dom sysslar ju med turbo dagligen!
mjo men blir ju så dyrt, nog vill dom säkert ha runt 5000kr bara för jobbet, där har du ju en tredje del av begangnade priset, men verkar som en spännande skoter, nån som har kört original och med Vkitt? skulle vilja veta om Vkitt gör så stor skilnad så att det är värt några tusen
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Jag har vkitt och använder ett thundershift kitt, den får lite bättre backshift men i axx är den nog rätt lika. om de är hårt kan min resa lite på plantunderlag, men om du mixtra lite med boggin så är de nog inte helt omöjligt att få den till att resa.
Min har aldrig dragit över 1,5 oftast drar den kring 1,3, och jag ligger på rätt bra, förstår inte hur man gör för att få upp den till 2lmil?
 
Last edited:

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Jag har vkitt och använder ett thundershift kitt, den får lite bättre backshift men i axx är den nog rätt lika. om de är hårt kan min resa lite på plantunderlag, men om du mixtra lite med boggin så är de nog inte helt omöjligt att få den till att resa.
Min har aldrig dragit över 1,5 oftast drar den kring 1,3, och jag ligger på rätt bra, förstår inte hur man gör för att få upp den till 2lmil?
men MTXen är ju längre så kanske har nå att göra med att den tar mer bränsle och inte reser lika lätt pga längden? :hmmmm:
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Har lite funderingar på en phazer fx, rtx men har en fråga om det går att dra pulka efter den eller bör man ha en mtx.
Hur stor skillnad är det på orginal mattan och ni som bytt till 38mm? Vissa säger att den tappar mycket i toppfart och att den känns tyngre :hmmmm:
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Har lite funderingar på en phazer fx, rtx men har en fråga om det går att dra pulka efter den eller bör man ha en mtx.
Hur stor skillnad är det på orginal mattan och ni som bytt till 38mm? Vissa säger att den tappar mycket i toppfart och att den känns tyngre :hmmmm:
Tror inte det finns någon dragkrok till Phazer, utan det blir till att tillverka själv och förstärka så det håller (om nödvändigt). Jag tror inte direkt att Phazer är en lyckad skoter att dra med, oavsett rtx eller mtx, då den har lite för lite motor. Och visst, 38mm kammar är tyngre att dra runt... men originalmattan är totalt värdelös och toppfart är ändå inte liksom Phazers grej. Så det klart man byter matta.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Asyvan vilken värld är du i? för liten motor? hur många fläktskotrar har dragit kälke genom åren!!
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
haft haft några fläkt förut och måste nästan säga att dom gick bättre en tex en 600 för dom går varm lr slidsen försvann,
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
haft haft några fläkt förut och måste nästan säga att dom gick bättre en tex en 600 för dom går varm lr slidsen försvann,
håller helt klart med dig lerling! alltid när vi ska ut så får farsan dra pulkan bakom sin Viking III :boring: fin skoter men går bara rakt fram haha. :argh:

du ska ju inte damma på i 140 efter leden med en pulka:hmmmm:, du glider ju bara fram med pulkan efter leden :hello: