Phazer mtx eller nytro mtx

Yamahariders

Medlem
10 jan 2013
22
0
1
Östersund
Ska köpa ny skoter men vet inte vilken av dom ja aka köpa.
Vill ju ha den som går att köra på led och puder hur beter sig dom
I jupsnön och på leden leden ?

Nån som har nån av dom som kan ge tips.

Tacksam för svar

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag gillar verkligen min Phazer och tyckte om den även när den var orginal. Nackdelen var väll att när det var djup snö så fick man hålla stumt för att komma frammåt... Går bra efter leden men man sitter ju högt så man får luta i kurvorna om man ska köra snabbt... Drar sjukt lite bensin och jag upplever den inte som långsamt (men jag är heller inte ute efter några monstereffekter)

Nytron har jag inte provat :(

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
130 hk i nytro 80 i phazer bara de säger att jag skulle valt nytro om jag stod i dina skor. men visst pengen är en annan, men som sagt står du å velar mellan dom skulle ja nog inte tveka på nytron.

kör en kort nytro underbar motorkaraktär !

Isakos

Medlem
8 sept 2012
14
0
1
Malmberget
Hej, jag har årets modell av Phazern och jag kan bara säga att jag är supernöjd med den. Den enda nackdelen jag ser är att när det är väldigt mycket pudersnö så kan det gå lite väl slött. Som Soldi säger, om man inte är ute efter några monstereffekter är Phazern perfekt.

Om du skall köra lite mer "extremt" (vet inte hur jag ska formulera mig) är nog Nytron ett bättre val.

Både Phazern och Nytron är underbara skotrar i mina ögon!

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
har phazer och jag är mycket ute och "Lappkör" i skogsterräng och det är den idealisk för. Har bara testat Nytro en gång men tycker utifrån det att den känns lite oxig men manlig. Phazern är billig i inköp och försäkring. Phazer MTX är dock riktigt kass som ledskoter.

Yamahariders

Medlem
10 jan 2013
22
0
1
Östersund
Okej. Men hur slö är den i djup snö och hur djup är snön
Som ni har kört i då den gick lite klent?

Ja vill ju inte ha en för slö skoter. Kommer nån gång åka upp till fjälls och då
Är det vell lite mer snö annars är det nog
runt 40/50 cm puder som ja kör i.

Tacksam för svar :)

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Du kan inte åka runt med res i 50cm puder om man säger så, men jag har det ändå trevligt med mina 80vilda. Åker oftast med effektstarkare maskiner och tar mej alltsomoftast lika högt/ långt, men kanske inte lika snabbt... mattan är ju bara 36cm bred så jag tror att anläggningsytan blir motsvarande en skoter som är 345lång.

om du vill ha en smidig skoter som trivs i svårare terräng ska du köpa fejsern. Om du vill vara lite manligare, åka fort och surfa i öppnare terräng så satsa på nytro.

ta detta med en nypa salt eftersom jag har små erfarenheter av nytro. Älskar min fejser, betalar hälften i försäkring jämfört med mina kompisar, och när min skoter drar 2liter så drar deras 4, men då är det som sagt också bara hälften av hästarna...

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
När du kör i lite böljande landskap och 1m puder så får man hålla stumt och åker i "bekväm" fart.. Är ju inte så att du står still.. Den klättrar inge vidare på höjden men är du ute i skogen och kör i 40 cm är den perfekt. Nog svårt att få en smidigare 4taktare faktiskt..

Nytron mtx är ju 162" lång och bra mycket mer hästar så den lär ju köra om phazern men som sagt jag har inte lidit av den mindre motorn och kortare mattan.. Se om du kan provköra hos närmaste yamaha handlare, är inga direkta skillnader mellan de nya maskinerna och lite äldre begagnade (07-08) så det är bara prova och avgöra...