Phazer MTX som ledmaskin?

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Hur är den efter leden?
Kommer kanske till 95% åka efter led/spår.
Men eftersom vi ibland kommer dra pulka vill man samtidigt ta sig fram/uppför överallt utan att oroa sig för bli fast.
Så en kort sätter sig lättare med pulka efter?

erfarenheter?

Bmd

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Tycker personligen att din RS Venture låter som ett bättre alternativ till det du nämner.
Jo, men den är tung. Och damen vill åka eget.
Samtidigt är det väldigt jobbigt med Rs.en att hänga med gänget med sina sportmaskiner då det är snabbturer på led.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Nu vet jag inte riktigt hur mkt pengar du tänkt lägga men jag skulle då tipsa om en Nytro XTX. Den har 365 matta och du kommer även att hänga med när kompisarna kör:)

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
MTX på led.
Läser du min blogg så ser du att efter att ha bytt fjädrar så funkar den sisådär efter led. Hela skotern är byggd för att gå "bra" i lös snö Phazern är hästlängder bättre i framvagnen än min men ändå ingen ledskoter.

Du kanske skall kolla på en Rage eller en LTX med lite kortare matta och bättre dämpare.

LTX är en RX1 med 3cyl 120hk motorn.

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
MTX på led.
Läser du min blogg så ser du att efter att ha bytt fjädrar så funkar den sisådär efter led. Hela skotern är byggd för att gå "bra" i lös snö Phazern är hästlängder bättre i framvagnen än min men ändå ingen ledskoter.

Du kanske skall kolla på en Rage eller en LTX med lite kortare matta och bättre dämpare.

LTX är en RX1 med 3cyl 120hk motorn.

50-80` kr

Ja är nöjd med Venturen som sådan, gillar motorn och vridet. Men den är tung när knixigt.
Och det är "touring-sits"... Skulle gärna vilja ha den mera uppräta stilen.
Provade kompisens Renegade -05. och den gick att åka bra fortare på leden med.
Warrior har lite högre dyna, men har Rage lika dyna? En sån dyna skulle man komma lite närmare uppräta stilen.

Men en Phazer MTX anses ej vara ett alternativ?

larfre

Medlem
20 okt 2006
28
0
1
Falun
Tjena, jag har en phazer mountain 07:a och har satt på FX:ens omschimsade dämpare runt om för några år sen. Först då blir den en värdig ledmaskin. Dock är det ju forfarande smalare spårvidd än korta modellen vilket gör att man inte kan hålla samma tempo som vanliga ledmaskiner när det blir riktigt krokigt. Det sämsta är nog bärigheten i snön när man åker tex långsam skrååkning. Har man dock bara lite styrfart så man kan lägga omkull maskinen så är den hur rolig som helst. Det bästa med skotern är nog ändå körställningen/komforten, man blir liksom aldrig uttröttad i kroppen när man åker led. Om den duger till att dra pulka låter jag vara osagt, men rent spontat kanske det inte låter som det bästa alternativet.

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Tjena, jag har en phazer mountain 07:a och har satt på FX:ens omschimsade dämpare runt om för några år sen. Först då blir den en värdig ledmaskin. Dock är det ju forfarande smalare spårvidd än korta modellen vilket gör att man inte kan hålla samma tempo som vanliga ledmaskiner när det blir riktigt krokigt. Det sämsta är nog bärigheten i snön när man åker tex långsam skrååkning. Har man dock bara lite styrfart så man kan lägga omkull maskinen så är den hur rolig som helst. Det bästa med skotern är nog ändå körställningen/komforten, man blir liksom aldrig uttröttad i kroppen när man åker led. Om den duger till att dra pulka låter jag vara osagt, men rent spontat kanske det inte låter som det bästa alternativet.
Det är väl det som man eftersträvar, att på rs.en är man helt slut efter ett tag då det gått fort efter leden. Medans det var helt annorlunda åka mera upprätad.
Bredden skiljer sig ej så mycket om den är max utställd från Venturen såg jag på Yamahas hemsida, och har åkt Yamaha flera år, så är beredd på att innerskidan lyfter ;)

bergarn93

Ny medlem
14 jan 2010
2
0
1
Den är helt under bar men du måste köpa -08 eller nyare för då kom dom med nyare dämpare som funkar kanon:D

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
min kompis har en phazer mtx och jag kan säga att om du vill hänga på dina kompisar så kommer du inte göra det med den såvida inte dom kör 550F. Efter le är den väl hyfsad, men den är ju inte till att köra där. Varför inte satsa på cross over modellen?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Varför inte en Phazer R-TX med 44 mm kammar? går ju att köra lite överallt då:hello:

SxRacing

Medlem
2 jan 2006
10
0
1
Yama-land
Hej!

Skriver inte så ofta här, men nu kände jag att det var läge!

Angående Phaxer MTX som pulk-dragare så ska det nog inte vara något större problem...

För hårdare ledkörning så är det stor skillnad beroende på årsmodell, desto nyare desto bättre. Nu till 2010 så har man tex renoveringsbara 36or runt om, så möjlighet till justeringar (om schimsning) finns om man känner att man behöver. Det som skulle kunna ställa till det är dom bakre fjädrarna i boggin som är i mjukaste laget, detta märks speciellt på 2007orna. Detta går dock lösa genom att byta till starkare, om man nu upplever problem med detta (beror mycket på körstil).

Såg att någon skrev att man helst skulle ha kompisar med 550is om man skall hänga med, detta kan jag dock dementera om det nu inte är ren crossbane åkning man utövar efter leden! Fast då skall man nog ta sig en funderare om man är på riktigt rätt ställe.

Effektmässigt så är Phazern lite lustig, upp till ca80 så är den i våra tester faktiskt snabbare än Xtrim 600 -09, men sedan tar Xtrimen över och drar ifrån. Toppfart är snäppet bättre än en 550 fläkt, man kommer relativt snabbt upp i 120 på hårt packad led och efter en stund även 130 men inte så mycket mer.

Slutligen så måste jag ju säga att Phazer MTX ändå är just en MTX, och dess "speciallite" är åkning på sidan av leden. Mitt tips till dig är att du åker och provar en, för än vad vi skriver i ett forum på internet så är det den personliga upplevelsen som avgör vad som känns rätt och fel!

Mvh Mattias

Last edited:

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Hej!

Skriver inte så ofta här, men nu kände jag att det var läge!

Angående Phaxer MTX som pulk-dragare så ska det nog inte vara något större problem...

För hårdare ledkörning så är det stor skillnad beroende på årsmodell, desto nyare desto bättre. Nu till 2010 så har man tex renoveringsbara 36or runt om, så möjlighet till justeringar (om schimsning) finns om man känner att man behöver. Det som skulle kunna ställa till det är dom bakre fjädrarna i boggin som är i mjukaste laget, detta märks speciellt på 2007orna. Detta går dock lösa genom att byta till starkare, om man nu upplever problem med detta (beror mycket på körstil).

Såg att någon skrev att man helst skulle ha kompisar med 550is om man skall hänga med, detta kan jag dock dementera om det nu inte är ren crossbane åkning man utövar efter leden! Fast då skall man nog ta sig en funderare om man är på riktigt rätt ställe.

Effektmässigt så är Phazern lite lustig, upp till ca80 så är den i våra tester faktiskt snabbare än Xtrim 600 -09, men sedan tar Xtrimen över och drar ifrån. Toppfart är snäppet bättre än en 550 fläkt, man kommer relativt snabbt upp i 120 på hårt packad led och efter en stund även 130 men inte så mycket mer.

Slutligen så måste jag ju säga att Phazer MTX ändå är just en MTX, och dess "speciallite" är åkning på sidan av leden. Mitt tips till dig är att du åker och provar en, för än vad vi skriver i ett forum på internet så är det den personliga upplevelsen som avgör vad som känns rätt och fel!

Mvh Mattias

Tack!
Ja får ta mig en titt på dem och prova. Ja nog hänger man med kompisarna på led allt med en MTX, det tvivlar jag ej på. OK åker man i Funäsdalen, som jag är ibland vid så kanske man blir efter, men det är hemmavid som jag åker med polarna mest och på de lederna spelar hk antalet mindre roll...

Jaså

Aktiv medlem
29 sept 2008
58
0
1
Kiruna
varför inte en Pz RTX med 38? går att dra med och fungerar utanför leden samt mycket bra på.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Jepp håller med både nedanstående att man tar sig fram gode bra med en 38s kammar fast har fortfarande bra ledskoter:p

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Trådlyft! :)

Spanar på en -09:as MTX. Är det samma dämpare på den som på 07-08 = usla?

Vad var det för uppgraderingar på -10? Är det en sån man ska satsa på? De kostar trots allt runt 10 k mer just nu...