Phazer turbo

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Hej funderar på å köpa en phazer mtx turbo men ja har hört att turbo på en phazer inte håller nå bra eller är de bara rykten? Är det bättre å köpa en nytro xtx utan turbo? För jag tror att phazer mtx utan turbo blir alldeles för klen?

J

Jona$

Beror såklart på ditt användningsområde, ingen av dom sprudlar av effekt orginal. Ang turbo så visst har dom problem, Mcx slutade att sälja sina satser.. men skicka ett Mail eller ring Erik Marklund om du är seriös och fråga han.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Du kan också kolla både med Yamaha Ceneter i Kiruna ( Cleant här på forumet jobbar där) och NTC i Arvidsjaur...både dom har sålt hyfsat många turbokit till Phazern.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Å andra sidan, är det bara åka fort med turbo man vill – så är det nog både billigare och bättre att köpa en färdig Nytro.
Phazer och Nytro är ju i övrigt ganska väsensskilda maskiner. Och vill du ha just en Phazer med Turbo så ser jag inga större problem med det. Bara du tar till dig av vad de som kört fungerande turbomaskiner säger.

J

Jona$

Åka bara fort vet jag väll inte, den gör en jävla massa när man behöver effekten vid elaka passager med.
Jasså har dom börjat tillverka dom igen.

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Har mailat å fråga Erik nu å han sa att motorerna håller de var btren och avgasröret som bruka strula ibland.

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Jaha sorry för de :)
Vad ska man kolla på om jag ska köpa en phazer finns det saker som brukar gå sönder lätt?

Last edited:

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Det är ju en instegsmodell, så det finns saker som kunde varit bättre gjort. Styrningen brukar vara glapp. Dämparna på mtx brukar behövas renoveras. Backväxeln brukar inte vilja hoppa i (om man inte drar skoter lite bakåt/framåt).

Batteriet måste skötas om för att hålla och orka starta.

Spindlarna och framvagn tål inte så mycket våld och kan bli krokiga.

I övrigt har jag inte funnit just något att klaga på. Originaleffekten räcker längre än vad folk tror. Körställningen är fortfarande riktigt bra, även jämfört med nyutvecklade maskiner. De tidiga hade en del recalls. Kolla så att de är gjorda (se efter om första service är gjord).