Pilot DS2 skidor på Nytro?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
Är det någon här som har testat Pilot DS2 skidor på en nytro?

Jag har en förläng RTX SE som jag tycker är så inihelvete tungstyrd bitvis när man kör led. Det sitter Yamaha MTX skidor på den och de är ju tydligen en del av problemet. Till i år renoverades boggiedämparna hos kramforsligan och jag håller på och labbar lite med dessa just nu. Förra helgen fick jag nog spände fjädern i främre dämparen till max och och släppte bakfjädrarna helt för att få minimalt skidtryck men det är ju fortfarande högt. Balataremmaen fram är i längsta läget så jag antar att det blir inte bättre än så där och det anser jag är för tungt.

Utöver nytron har jag en Summit XM 146" och den är ju löjligt lättstyrd på alla underlag. Ny skiljer ju i princip allt mellan dessa två maskiner men om nu skidorna är ett problem så kanske det kan va värt ett byte.

Jag har förstått att i USA så förespråkar de Pilot-skidor (på ett nästan religiöst sätt) men det verkar vara någon annan typ än de på summiten då de har fler styrstål/skida mm. De verkar framförallt smalare och det vill jag inte ha då jag gillar MTX-skidan i lössnö.

Vad har ni för erfarenheter?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
De passar inte rakt av. Testade igår men bussningarna är för breda på nytron så man får kapa lite. Eftersom jag bara skulle se om det gick så kapade jag inget....än. Ska labba lite mer med vågar och dämpare i helgen men blir det inte bra då så måste jag nog testa andra skidor.

Om någon har en uppsättning bussningar liggandes till salu så hör av er. Det skulle underlätta.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Prova hellre med extrem toe out, jag provade att justera ut min till 3.5cm (!) och det funkade så bra att jag inte brydde mig om att labba mer efter det.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
Jag "råkade" visst köpa på mig ett par beggade Pilot 6.9 från en -09:as summit som borde dyka upp under veckan. Det är dessa som de skryter så över i staterna och de verkar ju gilla att köra på hårdpackade leder. Vi får väl se. Får se över toe-out då också. Jag såg igår när jag körde att det såg nästan ut som det var toe-in på den men det kan ha varit en synvilla. Jag körde in den i ett varmgarage igår så den får tina av så det kanske blir lite skruvande ikväll. Eventuellt ska jag se om jag kan snickra ihop en relocator också. Det ska ju göra underverk tydligen. Jag hittade en youtubefilm där de gjorde en av plattjärn och originalbussningarna. Såg enkelt och smidigt ut så det kan ju va värt att testa.

Jag hittade även i någon amerikansk tråd att kombinationen nytro med slitna nedre kulleder och MTX skidor = jävulskt tungstyrd och min har ju gått drygt 1000 mil så de är glappa. De var dessutom ganska dyra och har dålig hållbarhet så jag känner mig inte så sugen att köpa likadana igen.

Är det någon här som har testat någon annan kulled på dessa maskiner?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
I kväll gjorde jag en egen relocator av kraftiga plattjärn i rostfritt. Ganska enkelt och det verkar stabilt. Riktade även vänster undre a-arm då subframen verkar ha fått en törn. Helt plötsligt blev det toe-out istället för toe-in....

Monterade även om skidorna och satte dem så smalt som möjligt samt vände om skidgummina. Tydligen ska dessa ha stor inverkan på darting. Vi får väl se... Pilot skidorna blev skickde idag så de kanske löser problemet. Provkörning blir i morgon kväll.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
Provkörde lite igår. Förarpositionen blev helt klart bättre med framflyttat styre. Jag gjorde i princip så här:
https://www.youtube.com/watch?v=ZyZ3jtbE1GU

Kostnad = gratis så det var ju överkomligt. Tidsåtgången var ca 1 timme och jag hade kassa verktyg till hands. Det hade gått fortare med en pelarborr och vinkelslip men det funkade ju med bågfil och vanlig borrmaskin också. Rostfritt är ett jävla material att hålla på med dock.

Riktning av subframen samt att vända på gummistoppen i skidorna gjorde att maskinen helt plötsligt inte var livsfarlig och oberäknelig på led (trodde inte att det skulle vara så markant skillnad). Den är dock fortfarande tungstyrd. Jag övervägde att ställa extrem toe-out men såg att jag knappt har någon justermån kvar för detta så jag skippade det för tillfället. Att sätta skidorna på smalaste läget gjorde den en aning mer vinglig i djupsnön = bättre. De nya skidorna går dock inte sätta lika smalt.

Jag fick dock hem Pilot-skidorna igår så idag ska jag köpa gummistopp till dessa och bussning/röret som går genom spindeln. Jag testade röret från summiten och det passade perfekt så jag hoppas oktan har såna hemma annars får svarven jobba lite. De ska vara 71,9 mm långa och Yamahas är 97 mm långa. I övrigt är de lika. Summitens bussning kändes vara lite tightare faktiskt och det gör inget. Gummistoppen jag tänkte använda är egentligen till Ski-doo ZX-chassit. De ska tydligen funka efter lite frisering. Alternativt några slydog gummin men de verkar svårare att få tag på. Styrstålen såg väl lite halvklena ut så eventuellt köper jag nya och sätter de gamla på utsidan (dubbelköl på dessa skidor). Mest för att skidorna tydligen håller bättre då. Det skulle inte påverka köregenskaperna något extremt tydligen. Vi får se.

Men kullederna är ju helt slut... De nedre glappar som satan så dessa måste åtgärdas. De övre är också glappa så de borde väl också bytas ut. Är det någon som vet om de nyare årgångarna håller bättre än de gamla. Tydligen har de uppdaterats i omgångar. Sen såg jag att Sno-pro hade också. Hur funkar de? Original är svindyra i USA så de lär ju knappast vara billigare i sverige och jag kan inte hitta något universial-led-lager som har samma storlek. Det hade varit bäst.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
Pilot-skidorna gjorde susen. Mycket mer lättstyrd på hårt underlag. Beter sig annorlunda i puder (har inte testat så mycket puder än men de beter sig annorlunda, varken bättre eller sämre. De dyker mer...tror jag.)

Men igår körde jag och mina 9-åriga tvillingsöner (dvs 3 st på skotern) 10 mil enbart led och axlarna känns helt OK efter den svängen. Så bara där har skidorna lönat sig. De styr sämre än MTX skidorna men de å andra sidan styr lite väl häftigt för min smak så skotern blir lite väl lynning.

Jag hade mycket problem med "darting" och det fick jag iofs bort genom att vända på skidgummina på mtx-skidorna men de var fortfarande väldigt tungstyrda. Nu är dartingen också borta men den är uppemot 50% mer lättstyrd.

Men analys kommer efter mer körning.