Pivario i konkurs

S

StoxResearch

Såg först nu att Pivario gått i konkurs. Mycket tråkigt. Även om jag som reglertekniker tycker att deras lösning borde ha gått att göra annorlunda, så var de ändå i täten med sin lösning.

Det här visar ännu en gång att industriproduktion inte går att ha i det här landet, vilket är mycket tråkigt. Man ser tecken på det överallt; Ericsson, Volvo, Saab, Pivario mm. Det enda som fungerar hjälpligt är sådant som är svårt/dyrt att flytta utomlands, dvs det mesta som har med basindustrin att göra. Ska man klara att hålla sig flytande med annan produktion, så måste man ligga i den tekniska framkanten för jämnan så att folk accepterar ett högre pris. Det säger sig självt att det är omöjligt att upprätthålla i längden. Man ser ofta företag som kommer med lysande produkter, för att sedan inte kunna hålla tempot och gå i konkurs. Upp som en sol, ner som en pannkaka.
 
Last edited:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Håller med om att det är riktigt trist att en sån produkt går utomlands och att det svenska företaget går i konkurs. Synd att dom inte lyckades sälja in sig hos någon tillverkare. Men som tidigare sagt så krävs det nån som accepterar högre priser. Och i dagsläget tänker nog varenda människa på ekonomin.
 
E

ejwbegysv

Tråd rensad... Ingen politik i detat forum tack, läs reglerna!
 
S

StoxResearch

ejwbegysv:
Ojdå. Förlåt, visste inte, :) Jag trodde det var ok i Off-topic delen. Jag vet att man ska läsa reglerna, men som många andra så är man lite lat ibland, :p Bra att ni håller efter. Reglerna ska följas!

För att sammanfatta det hela; Jag tycker det är jävligt trist att Pivario gick omkull och det är troligt att det hade gått bättre för dem på annat håll.
 
Last edited:

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Enligt senaste ryktet så håller skaparen på å pular lite i en verkstad byn bredvid, så som engström skrev så är det nog inte helt kört. Skulle tro att han väntar på nån som är redo att sticka in med lite riskkapital så han kan färdigutveckla produkten, som i sin tur kan ge större intresse för företag att vilja ta till sej produkten. För den funkar ju tydligen helt kanon i t.ex Terri maskiner och andra mindre skogsmaskiner.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Ingen kan väl ha blivit särskillt förvånad över Pivarios KK.... vad dom hade var en rätt dyr/kostsam produkt helt utan marknad. Det enda folkslag som möjligen skulle tänkas slänga ut 20000:- på extrautrustning till en maskin är ju dom som köper det dyraste/västa i sportmaskinsväg och dom kommer ändå inte att göra det för att vinsten är för liten...... dom som verkligen skulle behöva en Pivario är dom som drar tungt ibland, men dom flesta "veddragarna" brukar aldrig ens köpa orginal variatorremmar för 800kr om det finns en skitkass pirat för 450......... så nån 20000kr variator lär dom knappast köpa.

Enda området där jag kan se denna produkt i framtiden är på mindre skogsmaskiner typ Terri, Vimek etc, som har variatordrift, på en sån maskin borde kostnaden för en Pivario bli såpass liten i förhållande till maskinens totalkostnad att det finns en chans att nån köper till den om man kan få ut nån slags fördel av den.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag skulle gärna ha en pivario då jag haft förmånen att testa den en del,fast inte för 20 papp.
men runt 10 000 känns prisvärt om man skulle få verisionen som går att programmera själv.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Nu är det ju faktiskt så att standardversionen kostar runt 10 papp inkl moms. För fyra papp till får du den programmerbara...