Placering av givare

david1

Ny medlem
28 mar 2011
2
0
1
Hej gott folk,

Inleder väl min första post här med en liten fundering jag har. Det är så att jag tänkte bygga ihop en digital tempgivare till en fläktkyld motor men dom givarna jag har klarar bara av att mäta mellan 0-100C, och jag antar att en fläktkyld motor kan bli långt varmare än så.

Så min fråga är väl vart det är vettigt att placera denna givare, måste alltså vara något ställe i motorn där temperaturen inte för överskrida 100C före det blir kritiskt?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
OJ 100gr bara!! Hum det var ett svårt fall....... Det enda ställen som har någorlunda jämn värme under 100gr är ca 20mm nedanför cylinderfot på blocket eller exakt vid delning cylinderfot/block. Där kan nog värmen ligga runt 50-150gr,,,flytta tempgivaren längre ner på blocket om det är för varmt närmare cylinderfot. Men om denna tempgivare ska funka som varning för fläktrems ras så skulle jag monterat den inne i fläktkåpan högt mont ovan topplock för då reagerar den fortare på överhettning och den luften ska ligga under 100gr sålänge fläkten snurrar.