Plattsättare någon?

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Hallåj,

Tänkte höra om de finns nån plattsättare här på forumet? :confused:

Går i tankarna att utbilda mig till det, men funderar om de är värt de då jag insett att elektrikeryrket verkligen inte är min kopp..

Nackdelar, fördelar?

// victor

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag jobbar inte som plattsättare, men det jag märke när jag la 25kvm med klinkers och kaklade mitt kök är att det är ett jäkla bärande fram och tillbaka. Och det är tungt. Väldigt kul att se resultatet dock, kanske inte något man utbildar sig för. Och yrket innefattar ju en hel del annat än bara plattsättning också.

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Jo, de är ju kanske lite enformigt och lite bök&stök.
Grejen var att nästan inga företag här tar in lärlingar utan kunskap, om man nu inte har kontakter,
såg då att de fanns en 6mån utbildning här i stan som lät intressant.

En fördel jag själv kunde komma på var att man lär ju få en hel del svart jobb som man kan dra
in lite extra bränslepengar :)

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Är inte plattsättare själv, går ut som snickare nu men två inom familjen är plattsättare och båda har slutat pga arbetsskador.

Nackdelar:
Svårt med lärlingsplatser
Dammigt
Skitigt
Tungt
Sliter något kopiöst på kroppen

Fördelar:
Vill du ha svartjobb så finns det och blir över. Ingen fördel egentligen men det var väl det du ville höra ;)

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Lönerna är väl som vilken annan byggnadsarbetade, du når fullt betald och sen blir det inte mycket mer än så även fast du har jobbat i 20år (inte för att jag tror att du orkar jobba 20år som plattsättare).

Jag skulle ha tänkt långsiktigt, utbilda dig till någonting du tycker är roligt som du kan tänka dig jobba med en längre tid. Om du nu vill jobba inom byggbranschen så läs tex projektledare eller liknande som är två år på universitet, alternativt högskoleingenjör inom byggteknik (3år).

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
jag är utbildad plattsättare och betongare och kan konstatera att bra fysik är en fördel inom dom här yrkena

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Åh herregud. Jag tror att det är roligare att bli antastad än att jobba som plattsättare. Och då menar jag inte den där roliga formen av antastning där Madeleine Bernadotte har ett stadigt tag om juvelerna. Jag menar den trista formen av antastning där du blir fastspänd i en gynstol och en lettisk tradarchaufför teabaggar dig i åtta timmar.

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
aj, ja de lät ju inte allt för trevligt ;)

Grejen var bara att ha nått att göra under ett par år, jag går ut 3an snart nämligen,

Någon som har tips på nån bra/kul utbildning?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Åh herregud. Jag tror att det är roligare att bli antastad än att jobba som plattsättare. Och då menar jag inte den där roliga formen av antastning där Madeleine Bernadotte har ett stadigt tag om juvelerna. Jag menar den trista formen av antastning där du blir fastspänd i en gynstol och en lettisk tradarchaufför teabaggar dig i åtta timmar.
Haha jag måste ju berätta om min korta karriär som plattsättare också. Det var nämligen såhär att vi hade lite att göra på jobbet. Chillar annars på entreprenadjobb. Så jag blev satt på ett annat arbetslag under en eftermiddag. Jag fick återställa en trottoar efter ett grävjobb. Det såg inte så snyggt ut. Sen förklarade jag för chefen att mitt resultat såg ut som ett minfält och jag fick senare höra att mina kollegor pratat duktigt med skit om mig.

Det var ett halvår sedan. Förra veckan sa chefen till en av mina kollegor: "Du ska hamna på plattsättning och du arjeplogarn får inte komma i närheten av plattsättning så du får följa med mig ut i skärgården. "
Stackars mig. Jag får inte jobba med plattsättning utan måste sitta och plaska i en båt i Luleå skärgård.
Förra veckan såg jag en kern arc ute i skärgården.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kern_arc
"The Kern arc is named after H. F. A. Kern in the Netherlands, who first reported it in 1895. Since then it has been reported on six occasions"

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
aj, ja de lät ju inte allt för trevligt ;)

Grejen var bara att ha nått att göra under ett par år, jag går ut 3an snart nämligen,

Någon som har tips på nån bra/kul utbildning?
Beror på vad du är intresserad av. Själv jobbar jag med data, och där finns det karriär att göra. Gå på ditt intresse å satsa på det.

Höll för övrigt på att skratta ihjäl mig när jag läste arjeplogarns beskrivning om plattsättning :D

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Farsan har jobbat som industrimurare/plattsättare i 35 år ++ nu, och dom senaste åren har jag har varit med otaliga gånger och hjälpt till och vare hantlangare, det jag kan säga på rak arm när det gäller plattsättning är att det är ett helsikkes bärandes på murbruk o plattor hit o dit, man står ständigt på knäna som sliter fruktansvärt mycket på lederna.
Arbetsmiljön är oftast inte den bästa heller, mycket damm från murbruket osv osv, lätt att skada sig också.

Sen kan man hamna i den fruktansvärt roliga situationen att man måste putsa en hel källare på xxx många kvadrat mitt i högsommarn!

En sak som är jävligt roligt dock är att va med farsan o mura med lekablock o göra husgrunder, då äre lite mer som att vara ute i friska luften o bygga lego! ;)

Sen är det lätt att få lite jobb vid sidan av också!:heh:

Men det är vad jag tycker, det viktiga är att du själv ska trivas med det! va beredd på att konka säckar till förbannelse! men det är ju ingen nackdel, se det som en träning inför kommande beach-sesång! :eyebrows:

meltdown

Aktiv medlem
14 nov 2009
86
0
6
Skit i bygg! Du kommer ångra dig!! Ja gjorde tabben! Välj data/pricessoperstör bra pröjs och roligt jobb! Bygg suuuuger

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Vad var det för fel på el yrket som du tkr då? Det finns oerhört många saker man kan syssla med inom el, om du nu ändå väljer något annat kan jag lova att det är en bra merit att du läst el:)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag är 40 år gammal nu, har jobbat framförallt inom bygg.
Hade jag utbildat mig idag, eller övervägt att omskolat mig, skulle jag valt el. Framförallt kraftel, som med all sannolikhet snarare kommer att öka än minska som energifrågan ser ut idag!
Jag jobbar inom oljan idag, och där finns det hur mycket jobb som helst-om man är kraftelektriker. Och är man det finns det hur mycket jobb som helst kvar den dagen oljan är slut...