plocka ihop en ski doo rs 600.

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
hej.

har nu fått hem ett litet paket kan man säga. de är en ski doo rs 600 som är lite å fixas med den är halft nerplockad. den biten är de lätta men nu till några saker jag behöver hjälp med.

jag ska byta tank från 20l till en 40l jag har läst tidigare om att plugga hålet längs upp på tanken som går till returen stämmer detta eller ???

sedan en annan stor och konstig grej är de på den gamla tanken (20l) där returen går in där sitter de på 40l tanken en flotör kan ja tänka mig och två elkablar som kommer ut ifrån den. någon som har någon ide om hur de ska vara som ? :hmmmm2: kan ja dra returen i sånt fall till sugledningen kanske?

och finns de kablar någonstans som man kan koppla till flotören på 40l tanken ?

sedan så sitter de en liten olje behållare som ska vara någon slags smpörjning till olika delar inte fått riktigt någon hum om till vad? ska de vara 2t olja eller motor olja eller vad ska ja he i där antar 2t men blir osäker då de inte har med blandning i bränslet å göra men kanske om den ska smörja några motordelar så borde de ändå vara 2t antar jag?

sedan en till grej angående bestyckningen den bör vell gå lite fett i början men de är vell bara blanda lite mer 2t olja åsså bestyckar ja ner den på engång eller borde jag vänta med att bestycka ner? vad kör ni andra på för bestyckning?

kom även med mer tips om ni har några?
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Sv: plocka ihop en ski doo rs 600. hjälp!!

de är en 09:a. mxz rs 600 är betäckningen.

kom på en lösning tror ja med tanken drar returen till de övre fästet. men är de någon som vet nåt om tankmätarn ?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.273
81
48
Övik
Sv: plocka ihop en ski doo rs 600. hjälp!!

09'an hade inte problemet med returen från avluftningen, bara 08'an som hade det. Tankmätaren kan du inte koppla in, går bara på 08'an eftersom att 09'an inte har det inprogrammerat i mätartavlan.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Sv: plocka ihop en ski doo rs 600. hjälp!!

ahaja då blir de å försöka testa sig fram då hur långt man kommer. :/ jo en sak till kör ni med 95 eller 98 står nåt någonstans om att bränslet ska va 98 men väldigt få mackar som har de :/

men som du sa med avluftningen/returen. ja måste ändå ta bort de å dra in returen där uppe för de finns ingen annan stans å dra returen.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.273
81
48
Övik
Kommer då själv att köra på 95 när det inte finns 98, ser inget större problem med det.

Ett tips ang. avluftningen är att kolla sprängskiss på -09 så ser du hur det är gjort original
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Kommer då själv att köra på 95 när det inte finns 98, ser inget större problem med det.

Ett tips ang. avluftningen är att kolla sprängskiss på -09 så ser du hur det är gjort original
jo ja såg hur de såg ut orginal men förstår inte vad slangen som går till nedre delan av tanken har för nytta.

men ja kopplar in den så de sitter på övre nippeln.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: plocka ihop en ski doo rs 600. hjälp!!

ahaja då blir de å försöka testa sig fram då hur långt man kommer. :/ jo en sak till kör ni med 95 eller 98 står nåt någonstans om att bränslet ska va 98 men väldigt få mackar som har de :/

men som du sa med avluftningen/returen. ja måste ändå ta bort de å dra in returen där uppe för de finns ingen annan stans å dra returen.

jag gjorde så på min att ja borrade hål i tanken där inne i "hålet" mellan luftburken å tanken..sen fäste ja fast en genomskinlig slang med hjälp av bluesilicone..funkade klockrent.man såg hur mkt soppa de var kvar..vilket var meningen:)
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
har en annan fundering borde de inte gå att sätta dit en mätare brevid för tankmätarn nu när de redan går slangar därifrån ?
 

jimmy_88

Aktiv medlem
11 dec 2005
62
0
6
bredbyn
Sv: plocka ihop en ski doo rs 600. hjälp!!

jag gjorde så på min att ja borrade hål i tanken där inne i "hålet" mellan luftburken å tanken..sen fäste ja fast en genomskinlig slang med hjälp av bluesilicone..funkade klockrent.man såg hur mkt soppa de var kvar..vilket var meningen:)
hur länge har du kört så då , så att det inte börjar läcka där framöver man vet ju hur bensin ä :wondering:
 

jimmy_88

Aktiv medlem
11 dec 2005
62
0
6
bredbyn
själv brukar jag prova köra med 98 annars 95 med oktanhöjare. Det är ju plocka ganska mycket hp ur dom. Men jag är väl ingen expert
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Sv: plocka ihop en ski doo rs 600. hjälp!!

hur länge har du kört så då , så att det inte börjar läcka där framöver man vet ju hur bensin ä :wondering:
är lite intresserad bara hade du tankmätare i din tank eller är den enast pluggad i alla hål ?

själv brukar jag prova köra med 98 annars 95 med oktanhöjare. Det är ju plocka ganska mycket hp ur dom. Men jag är väl ingen expert
ok ja men hitta någonstans att till och med den körs på 92 oktan tror ja de var i usa. men ja tror att jag kommer köra på 95 rakt av för den lilla skillnaden som de lär göra så kan jag lika gärna köra på 95 okt
 

jimmy_88

Aktiv medlem
11 dec 2005
62
0
6
bredbyn
det satt en tankmätare på den men luftslangen plugga bara jag me den skruv och det har funka jättebra men man få ju klara sig utan mätare men man lär sig ganska fort hur länge man kan köra på en tank.

Jag köpte ju min ny av en försäljare och han rekommenderade 98 för att vara riktigt säker :)
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
har startat en annan tråd angående tankmätaren de går att koppla in en annan mätare om du vill så får du tankmätare.

jo de är klart men å andra sidan säger dom de till alla märken men men satsar ändå på 95 tror inte de blir nån skillnad ändå ;) vore annat om jag skulle behöva optimalt med effekt som till dragracing eller nå liknande.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Viktigt! Detta är racingmaskiner med optimalt effektuttag vilket betyder hög kompression. Kör därför aldrig på mindre än 98 oktan om du inte vill få problem med spikning och kolvhaveri. Den bästa soppan är Shells V Power som håller 99 oktan. Använd också alltid den bästa helsyntetiska oljan du får tag i. Inblandning minst 3%. Sorry, men de som pratar om 95 oktan har inte en susning om vad oktantalet betyder.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
ok aja får vell ge mig då men vet dock massa som kör med 95 fast åf rekomenderat 98 utan några som hellst problem men kan mycke möjligt vara som du säger.

och sedan kan man börja fundera varför de funkar å köra med 92 okt i usa i dessa skotrar ?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Viktigt! Detta är racingmaskiner med optimalt effektuttag vilket betyder hög kompression. Kör därför aldrig på mindre än 98 oktan om du inte vill få problem med spikning och kolvhaveri. Den bästa soppan är Shells V Power som håller 99 oktan. Använd också alltid den bästa helsyntetiska oljan du får tag i. Inblandning minst 3%. Sorry, men de som pratar om 95 oktan har inte en susning om vad oktantalet betyder.
Du dumförklarar alltså Ski-doos raceavdelning som själva anger att 95 oktan är tillräckligt till deras egen tävlingsmaskin? :hmmmm2:
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Precis som gulingen säger så skiljer det sig mellan bensinstandarden i Europa och Nordamerika. Om du jämför oktantalen så skall du lägga på 5 enheter för att få jämförbar Europastandard (ron + mon). Jag garanterar att ingen på racingavdelningen hos BRP har sagt att man kan köra en RS på 95 oktan (har själv varit racingansvarig över 30 år)