polaris 01 förgasarproblem

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
hej jag har en 01 rmk 500 som går som ett svin, har donat hela hösten med förgasarna för att få till de, de första jag gjorde var att sänka nålen, sen öppnande jag och kollade på vilka munstycken som satt där och kom fram till att huvudmustycket var 410 och enligt polaris hemsida skulle det vara 270, så då beställde jag 270 och bytte, och tändstiften har perfekt färg,
och ikväll for jag på en liten tur och den bluddrar lika mycket som förut:wondering: den bluddrar hela mellanregistret och på lågfart, det är bara då man håller stumt den går rent och om man inte gasar ut den då och då så bluddrar den ännu mer och det är fruktansvärt störande då det bara bluddrar, så vore väldigt tacksam om någon kunde komma med något förslag på vad jag kan göra för att den ska gå rent genom hela registret???
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
En polare som hade en rmk 500 fick ett liknande problem. Problemet var väldigt svårhittat.Ljuddämparen hade rasat/rostat sönder invändigt och pluggat igen invändigt. Den fick skäras upp och bitarna som var lös svetsades fast igen. Detta hittades endast efter test med annan pipa/dämpare!

Prova ta lös ljuddämparen och skaka den,,,om du har tur hörs lösa bitar i den. Kolla även om utblåset är igenvikt typ krock med sten/stubbe.

Kolla även reedbladen att dem är hela .

Om den gick bra i höstas innan den ställdes undan kan det vara råttbo i luftburk eller utblås/dämpare,,,KOLLA NOGA.

Kolla även om någon bytt fler munstycken lågfart mm.

Frågan är också,,,har den gått bra i din ägo?
 
Last edited:

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
jag har byggt en egen ljuddämpare..... jag tror förgarsarna heter tmd38 flatside, men tycker de skulle ha gjort nån skillnad då jag minska huvudmunstycket med 200 steg ungefär?? men de enda som hände efter jag bytte munstycket är att tändstiften är torrare och bättre färg förut var dom mycket blötare.

vettefan vad som är fel men de är jävligt störande
 

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
jag har öppnat luftburken och den ser bra ut har haft den 2 sesonger och den har gått dåligt då med, men nu är jag less, det var 3 munstycken, huvudmunstycket är som orginal det är lågfart ochså sen var det ett till som var nere i ett "hål" i förgasaren.

har även sänkt nålen 1 steg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Om du byggt en egen dämpare lär den endera ge för högt motstånd eller för lågt.

Det ger följande fenomen i bestyckning.

1. Om den är mer öppen som är vanligast med hemmabyggen o köpta slutburkar. Bestyckningen blir då för fet och man får då gå ner i bestyckning från org i både nålhöjd och högfartsmunstycke, även lågfarten kan behövas minskas.

2. Om den ger högre motstånd = farligt om man inte har full koll på vad man gör. Om så är fallet brukar man feta på i hela registret.

Enklast är nog om du sätter tillbaka org slutburk för då ska bestyckningen stämma. Det går såklart bestycka in din byggda dämpare men då får du jobba hårt med alla munstycken.

Men kolla även reedventilbladen för dem kan vara glesa eller skadade och då blir den sur i lägre register.
 

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
ska sätta tillbaka den och se om det blir någon skillnad, annars så får jag börja mixtra med lågfartsmunstyckena, och ska även kolla upp reedventilerna, ska göra det imorgon