polaris 01 förgasarproblem

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
hej jag har en 01 rmk 500 som går som ett svin, har donat hela hösten med förgasarna för att få till de, de första jag gjorde var att sänka nålen, sen öppnande jag och kollade på vilka munstycken som satt där och kom fram till att huvudmustycket var 410 och enligt polaris hemsida skulle det vara 270, så då beställde jag 270 och bytte, och tändstiften har perfekt färg,
och ikväll for jag på en liten tur och den bluddrar lika mycket som förut den bluddrar hela mellanregistret och på lågfart, det är bara då man håller stumt den går rent och om man inte gasar ut den då och då så bluddrar den ännu mer och det är fruktansvärt störande då det bara bluddrar, så vore väldigt tacksam om någon kunde komma med något förslag på vad jag kan göra för att den ska gå rent genom hela registret???
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
hej jag har en 01 rmk 500 som går som ett svin, har donat hela hösten med förgasarna för att få till de, de första jag gjorde var att sänka nålen, sen öppnande jag och kollade på vilka munstycken som satt där och kom fram till att huvudmustycket var 410 och enligt polaris hemsida skulle det vara 270, så då beställde jag 270 och bytte, och tändstiften har perfekt färg,
och ikväll for jag på en liten tur och den bluddrar lika mycket som förut den bluddrar hela mellanregistret och på lågfart, det är bara då man håller stumt den går rent och om man inte gasar ut den då och då så bluddrar den ännu mer och det är fruktansvärt störande då det bara bluddrar, så vore väldigt tacksam om någon kunde komma med något förslag på vad jag kan göra för att den ska gå rent genom hela registret???
Från 410 till 270???? Kolla på en bestuckningstabell så att inte 410 är för havsnivå och 270 är för typ 2000möh (USA). Det löser dock inte ditt problem. Låter som den går på kontant choke men att den går rent på Max tack vare supersnål bestyckning.
 

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
grejen är den är att den går lika dåligt som den gjorde med 410 enda skillnaden är att tänstiften är torra och har bra färg. förut var dom blöt
 

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
otursdag idag först så upptäcker jag att båda nålarna är sne sen då jag ska skruva tillbaka allt så går huvudmunstycket av.... så ska köpa en begagnad förgasare och se om det blir bättre
 

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
[video=youtube;su9wHAEqqTs]http://www.youtube.com/watch?v=su9wHAEqqTs&feature=youtu.be[/video] lite halvkall därför varvar inte den fullt ut, men såhär låter de på mellanregistret som ni hör.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
otursdag idag först så upptäcker jag att båda nålarna är sne sen då jag ska skruva tillbaka allt så går huvudmunstycket av.... så ska köpa en begagnad förgasare och se om det blir bättre

Det gör inget om trottelnålarna är lite krokiga,,men bryt till dem sågott det går.

På filmen låter det som choken är på en aning. Ta lös chokekolven och kolla så den går tillbaka lätt och verkligen når botten = rätt justerad.
 

SummerSucks

Medlem
4 mar 2012
24
0
1
Våmhus
Hade lika mycket krångel med min rmk 800 -03. Fick aldrig till förgasarna hur jag än gjorde.
Lämnade in den på mp i mora där dom konstaterade att spetsen på den vita blandningsskruven hade gått av på bägge förgasarna och fastnat vilket gjorde att den gick skit.
Fick lov att byta förgasare för de va omöjligt att få ut spetsarna.
Vet inte hur dina förgasarna ser ut men de kan ju vara ett tips.
/Empa
 

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
tror ni det skulle funka och sätta dit en 40s istället för en 38 eller skulle den bli för stor?? för jag vet av en från en 01 rmk 700??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
tror ni det skulle funka och sätta dit en 40s istället för en 38 eller skulle den bli för stor?? för jag vet av en från en 01 rmk 700??
Ja den funkar lika bra med 40mm fugge. Men försök hitta dubbla förgasare som sitter på rmk 01. Jag vet inte vad den modellen heter?

Med dubbla förgasare skulle den ge en hel del kusar extra ca 10hk gissar jag. Det går kolla på rmk dubbelfugge modellen vad den ger.

Jag har 3st 38mm Thundercat förgasare . Det är vanliga Mikuni rundtrottlar som är lätta att bestycka in och billiga munstycken.

Du kan få köpa 2st om du vill. Men då måste du fixa någon form av insugsgummi och lösa filter eller om det går mixtra ihop med org burken.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Ja den funkar lika bra med 40mm fugge. Men försök hitta dubbla förgasare som sitter på rmk 01. Jag vet inte vad den modellen heter?

Med dubbla förgasare skulle den ge en hel del kusar extra ca 10hk gissar jag. Det går kolla på rmk dubbelfugge modellen vad den ger.

Jag har 3st 38mm Thundercat förgasare . Det är vanliga Mikuni rundtrottlar som är lätta att bestycka in och billiga munstycken.

Du kan få köpa 2st om du vill. Men då måste du fixa någon form av insugsgummi och lösa filter eller om det går mixtra ihop med org burken.
Är det Kehin PWK förgasaren du tänker på? Är en bra förgasare men dom som sitter på skotrarna tål då inte vibrationer och stötar utan att börja tveka på bränsle tillförseln. Dom som kommer från crossar är betydligt mer ventilerade och funkar utmärkt.
Mer +10hk på en 500cc? Det torr jag inte det minsta på, snarare att man skulle tappa lite respons och kanske på sin höjd ge någon enstaka på topp. Däremot om man sätter i ett blad i dom så får man bättre respons än originalförgasarna.
 

alex_152

Aktiv medlem
23 feb 2011
68
0
6
oj kanske förklarade lite fel. det sitter ju 2st tm38flatsideförgasare som är rackmonterade . men funderar på att lämna indom på polarisverkstad så får dom kolla om dom hitta nå fel för någonting är det ju som inte är okej
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Jaha det är en rack,,tyckte det lät underligt med singelgasare. Lämna förgasarna till vilken som helst som kan skruva gasare. Dem bör bara grundjusteras och kolla att det sitter org munstycken överallt + rengöring.