Polaris 340 88 vägrar starta!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hej jag har sålt iväg min Polaris indy sport 340 till farsan och då funkade den klockrent!
Men dynan var sliten på den så han bytte dyna och en tank från en 500 efi.
Men sen så har den slutat fungera totalt!
Börjar bli lite less detta nu och allt slitande för att försöka få igång den.
Känner mig ju rätt taskig när den inte fungerar.

Saker vi har gjort för att få igång den är:
Bytt stift.
Bytt bensin.
testat att ge den en sup (tänder till men dör direkt)
Kollat så vi har bra gnista.
Rengjort förgasarna.
Testat startgas :push:
Säkert nå mer vi har testat också som jag inte kommer på!

det kan väl inte ha något med tanken att göra? tycker det låter ganska skumt , men är ju egentligen det ända vi har bytt som kan egentligen "störa" och göra så att den inte går!

Har ni några knep å tips om hur fan man kan få den att funka? Tyvär så står skotern en bit bort rättare sagt 16 mil just nu i stugan!
Men kom gärna med några tips så man kan testa när man väl kommer dit!:worried:

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Eftersom att problemet uppstod efter byte av bränsletanken skulle jag kolla upp extra noga så att det kom soppa från tanken till förgasarna. att den tänder vid sup är ju ett gott tecken, bara soppan som saknas ;)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Eftersom att problemet uppstod efter byte av bränsletanken skulle jag kolla upp extra noga så att det kom soppa från tanken till förgasarna. att den tänder vid sup är ju ett gott tecken, bara soppan som saknas ;)
Vi har kollat och det kommer soppa till förgasarna. Så där är inte problemet =/

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
44
Sundsvall
Skulle tro att problemet sitter i tanken. Har dålig koll på skotrar. Men om du har tagit en tank från en EFI. Har inte dom insprutning ? är det inte elpump då ? Kan det inte vara så att rör/slangar anslutningar mm är för lite för en förgasar maskin som har mekanisk pump. Den får helt enkelt för lite soppa.

Bara en liten fundering

/Robin

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kan ev. även vara så att att de rent av sitter en pump i tanken så den vanliga pumpen inte orkar suga nog mycke soppa när de ska genom pumpen i tanken först.

Har inte kollat ner i tanken på nån 500 efi tidigare men många efi maskiner brukar ha en pump i eller kring tanken så man kan nog inte använda den anslutning som sitter på tanken utan att koppla förbi pumpen.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Prova byt tillbaka tank och kolla om den funkar med den gamla..

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
EFI har elektrisk bränslepump och uppenbarligen har du inte bränsle till förgasarna eftersom den går om den får en sup. Det kanske är så att ni kopplat bränsleslangen till returen på tanken?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
EFI har elektrisk bränslepump och uppenbarligen har du inte bränsle till förgasarna eftersom den går om den får en sup. Det kanske är så att ni kopplat bränsleslangen till returen på tanken?
Tja! jo vi har kollat och vi får fram soppan till förgasarna! Just det som är det konstiga :x Men sen händer det inget man får dra sig blå=/

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Kolla brytarna i gas handtaget? morsan har brutala problem med dem... man börjar dra och så är skiten i fel läge och skotern blir sur, sedan får man dra uta h-e och så startar den. Stod senast i -15 och drog mig svettig i underställs tröja...

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Skruva i luftskruvarna.. så ska du se att den startar.. om du har en tank från en efi så plugga igen returen! annars har den svårt med vakuumgrejen. ryck ur ena kabeln till tändningslåset så löser sig det med brytningen. även så att du rycker ut nödstopps kablarna också att du ser att du får gnista hela tiden.. tror dock att det handlar om inställning och vakuum till förgasarna..

KOLLA KOMPET i cylindrarna så att de inte har hänt något med den.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Skruva i luftskruvarna.. så ska du se att den startar.. om du har en tank från en efi så plugga igen returen! annars har den svårt med vakuumgrejen. ryck ur ena kabeln till tändningslåset så löser sig det med brytningen. även så att du rycker ut nödstopps kablarna också att du ser att du får gnista hela tiden.. tror dock att det handlar om inställning och vakuum till förgasarna..

KOLLA KOMPET i cylindrarna så att de inte har hänt något med den.
Okey får kolla upp det där ska dit nästa helg igen bra om man har med sig några tricks å tips i bakfickan!

Var meningen att vi skulle kolla kompet sist, men glömsk som man är så glömde jag komp provaren hemma :(

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har nu varit och kollat på skotern igen! Denna gång hade jag med mig kompmätaren och hade 7.5kg på ena och 3kg på andra!
Så vi skruvade lös cylinder och kolv för att försöka lokalisera problemet och då såg vi att kolvringen hade fastnat så vi petade lös den och skruva ihop allt igen för att testa igen, testade med kompen direkt och boom 4kg på första draget och skulle dra igen så var det inge komp alls :( Så vi antar att kolvringen har förlorat sin spänst och är därmed totalt värdelös.
Så blir att inhandla nya ringar och nya packningar!

Sen _borde_ problemet vara löst tycker jag! =)

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja de var ju inte mycke komp att hurra för. Hur såg kolvarna ut då? Kanske dags att byta dem också?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ja de var ju inte mycke komp att hurra för. Hur såg kolvarna ut då? Kanske dags att byta dem också?
Kolvar / packningar osv bytte jag i början av förra vintern! Men dom såg fina ut faktist vi kollade dom när vi ändå hade skruvat upp allting :)
Om det inte är kolvringen så vette fan vad det är för fel! =/

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har kollat på detta mer nu och det är kolvringarna som är slut och behöver bytas !:) Tack för alla idér iaf =)