Polaris 800 assault 2012 silber turbo

RNMEK

Medlem
18 feb 2012
6
0
1
Har en RMK assault med silber turbo (intern wastegate, omappad orginal ECU)

Skotern går som skit när den är varm efter en stund körning. Smäller och går uselt.. detta händer vid full gas. Det verkar inte vara DET. Ibland blinkar DET lampan om jag plågar den hårt.
Slår jag av skotern och låter den stå en stund så går den bra några repor.

Laddet verkar inte spela nån roll. Likadant vid 7psi och 10psi. Har sänkt komp 10,2. Kör på aspen 102 racefuel. afr på 11,8-12,2 WOT
Har kopplat in en powercommander V och testat fetta på lite men inget hjälper.

Känns som man kollat genom allt men får inte till det.
Tips vad de kan vara?
Tips på nån som kan detta?
Vart ska man vända sig för inställning i bänk? (vem har bäst erfarenhet av 2t turbo)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Prova ge den lite mindre soppa på full gas, anledningen att det inte blev någon skillnad med påfettning är att man kan i princip ge en 2-t turbo hur mycket soppa som hellst utan någon större skillnad i gången. Är när man börjar närma sig "the sweet spot" som man märker skillnad...
 

RNMEK

Medlem
18 feb 2012
6
0
1
har nu provat magra ner den på fullgas hjälper inte afr 12,7. testade koppla bort DET sensorn och ingen skillnad.

Kopplade bort avgastempgivarn och då går den mycket bättre (inte perfekt) men afr sjönk till 11,5 så den kanske fettar på mycket då?


kan de vara att mitt aspen bränsle är dåligt?

Hur bra är varvräknarn? har viktat så den varvar ca 8200 på led. Får bara 7900 i snön men då smäller den och bryter.

Går det att ta bort varvstoppet så man kan testa?

Min hastighetsmätare är kokko iaf sen monteringen visar alldeles för lite.

Är det nått i elsystemet som skiljer mellan 12 och 14s årsmodell?
fick byta kontakt till spridare iaf
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har du bytt ecu från en skoter som haft QD drivning istället för kedjehus så blir hastighetsmätaren kokko. En assault ecu på pro rmk gör att man kör över 300km/h på mätarn när man kanske iegentligen gör 100km/h
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Enligt en del måste man ha en box som är från -13 eller nyare, men de kanske du har?
Har du bullydog som du flashar med? Ett tips då är att ringa bullydog så hjälper dom dig att flasha till senaste firmwaren (som jag iofs har på datan som jag skulle kunna skicka).

Har du mappen som är skapt för din box? Måste stämma med serienumret.
Har hört mycket skit om silbers egna mapp, jag ringde mountaintek performance och fick deras mapp istället som tydligen är ljusår bättre, och hittils har jag inget att klaga på. Dom kör med samma spridare och liknande turbo så det är inga problem, han hade sålt flera mappar till silber kit som funkat bra. Dock begär dom 200 dollar för mappen, fast den verkar schysst så det kan vara värt..

Troligtvis är det olika pulser per varv mellan årsmodellerna mot hastighetsgivarn, kanske går att byta själva delen som givaren räknar emot om den inte är fast i drivaxeln?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Nu blir jag lite förvirrad på vad du har för grejor egentligen. Gör en lista med vilken ecu, spridare mm du kör med.
 

RNMEK

Medlem
18 feb 2012
6
0
1
Kör med silvers kit från 2013-2014. Skulle från början monteras på en 2014 assault men blev på denna ist 2012

Det är en orginal ecu som är omflashad med deras program. Köpt en färdig ecu färdiprogramerad av dom. Helt klart därför hastighet är fel. Vilket inte spelar mig nån roll var bara orolig att den visade fel rpm också men verkar ok.

Spridarna är bytt till större och map sensorn också bytt.

Variatorn
helix 44-48.36
sek fjäder black/orange
prim fjäder pink
vikter team rooster viktade till 77 nu. har testat ändra flera gånger (77-82gr) så är inte varvstoppet.


Fungerar bra direkt den fått stå en liten stund. 3-4 repor går den som fan men sen börjar den smälla. Kommer eld ur avgasröret.

Har en powercommander som jag testat styra bränsle med. utan den ligger afr på ca 12,3. Har testat fetta på till 11,5 men smäller ändå. testade snåla ner lite också men hjälpte inte. Käns som man klarar några repor fler med lite fetare men kan vara inbildning.

Testat olika stift utan resultat.

Verkar inte vara nå avgas eller luft läcka.

Känns som det är nått med tändning eller nåt tok med mappen. Vem har bänk och kunskap att kolla genom mappen? Finns det nån som kan flasha original box eller måste man köpa en eftermarknads? Duger pcV som jag har? kan ju bara ändra soppa med den.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Som jag förstått det så är det olika Ecu på -11/-12 och-13/-14/-15.
Står på deras hemsida att -13 till -15 kan skicka in sin ecu och dom flashar den men att på en -11 eller -12a så måste man köpa en ny som dom flashar..
Kan det vara så att du fått fel ecu? Spånar hejvilt.

Pcv ska ju egentligen inte behövas med bullydog flashen.