Första gissningen är voltregulatorn, men som med alla andra elfel är det inte självklart. Jag hade exakt samma symptom och tog för givet att det var just voltregulatorn som var trasig, så jag köpte en ny för ca 2500kr och upptäckte att felet kvarstod. Jag gjorde även en massa andra grejer innan jag till slut testade att dra ut varenda kontakt, sätta tillbaka alla som behövs för att motorn ska starta. Jag tror det var följande som krävs:
- Voltregulator (3 gula)
- Kondensator (1 svart och 1 röd)
- ECU (2 stora kontakter)
- Tändspolar (en blå och en vit kontakt, håll reda på vilken som är till vilken spole!)
- Soppapump (tror det var svart och röd kabel)
När den startade så väntade jag 5 min för att se om den skulle dö, men då den fortsatte gå så kopplade jag in alla resterande kontakter 1 i taget (först det som går till styret och sist huv) för att se vilken som skulle stanna motorn. Döm av min förvåning när allt började fungera igen. Jag misstänker att felet låg i kontakten till soppapumpen då den vid mätning tidigare drog mycket ström, men jag är inte säker. 2 säsonger senare så fungerar allt utmärkt.
Efter en lång utläggning är iallafall mitt råd att börja med den billigaste och enklaste lösningen först:
1. Kolla igenom kabelhärvan efter synliga skador, det är vanligt att det blir kabelskav framme vid gångjärnet till huven samt vid styrstången.
2. Mät motstånd mellan jordpunkten vid elkomponenterna och motor (ska vara jättelågt, ca 0-0,2 Ohm).
3. Dra isär SAMTLIGA kontakter (möjligtvis inte den som går till baklyset och sitter längst ner vid tunneln mellan tank och luftburk) och kontrollera att de inte ser skadade/ärgade ut innan du sätter ihop dem igen.
4. Byt chassirelä.
5. Se om du kan få låna en voltregulator att provstarta med, om inte så är min första rekommendation att skicka den till någon som kan mäta upp den åt dig (t.ex. Timrå elbyggnad) för några hundringar.
6. Plocka lös stator och få den uppmätt (kan göras i samma veva som du skickar voltregulator, men krävs mer jobb då du måste dra loss svänghjulet med en avdragare först.
7. Startar den inte vid någon av föregående åtgärder så är det troligtvis något invändigt fel på ECU eller soppapump.
8. Bryt ihop och skicka på återvinningen.