Har en Polaris Storm 800 -96, som jag nyligen inhandlat. Bromsbeläggen var slitna enligt säljaren, fick med nya belägg. Passande nog gick även bromsljuskontakten som sitter i bromsoket sönder, så en kväll med lite skruvande planerades in.
Bytte då denna bromsljuskontakt, bromsbeläggen och även bromsvätskan (DOT5). Luftade så gott jag kunde (har fått veta rätt tillvägagångssätt idag, så det kanske fanns lite luft kvar). Monterade tillbaka allting och åkte ut på lördag (10 mils körning) och även på söndag. Men efter 7 mils körning på söndag, märkte jag att bromsarna blev märkbart sämre och sämre, för att slutligen inte fungera alls. Körde hem de sista milen helt utan bromsar.
När jag idag monterar loss beläggen ser jag till min förvåning att de är i princip nedslitna! Och det efter ca 17 mils körning!
Min fråga är därför: vad kan jag ha gjort för fel under monteringen? Vad skall man tänka på när man byter klossar på en Storm 800 -96, för uppenbarligen så blev något knasigt.
Tacksam för all hjälp, vill inte slänga ut 800 bagis på nya belägg och slita ned dem på samma sätt :-(
/Contz
Bytte då denna bromsljuskontakt, bromsbeläggen och även bromsvätskan (DOT5). Luftade så gott jag kunde (har fått veta rätt tillvägagångssätt idag, så det kanske fanns lite luft kvar). Monterade tillbaka allting och åkte ut på lördag (10 mils körning) och även på söndag. Men efter 7 mils körning på söndag, märkte jag att bromsarna blev märkbart sämre och sämre, för att slutligen inte fungera alls. Körde hem de sista milen helt utan bromsar.
När jag idag monterar loss beläggen ser jag till min förvåning att de är i princip nedslitna! Och det efter ca 17 mils körning!
Min fråga är därför: vad kan jag ha gjort för fel under monteringen? Vad skall man tänka på när man byter klossar på en Storm 800 -96, för uppenbarligen så blev något knasigt.
Tacksam för all hjälp, vill inte slänga ut 800 bagis på nya belägg och slita ned dem på samma sätt :-(
/Contz