Polaris 800CFI 2012 oljenippel till oljesmörjning lossnat

Lundström

Aktiv medlem
9 dec 2009
53
0
6
Bakgrund: cylinderkjol gick av med efterföljande renovering på firma.
Kört ca 20 mil efter renovering och blandar fortfarande 2% olja i tanken för inkörningen skull och försäkra att oljesmörjningen fungerar.

Helt plötsligt när jag var ute och körde var det som att motorn rusade som om det var gashäng, den gick aldrig ner under 3000 varv och den lät väldigt konstig, som att den tog tjuvluft.
Det verkar som att en nippel lossnat eller gått av från en smörjpunkt på blocket, den sitter fast i en oljeslang och den ser även ut att vara böjd längst ut.
”oil injection check valve”

1.hur kan detta ske?
2.vad får det för följder?
3. hur byter man?

30905
30906
30907
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.876
878
113
Kramfors
Aj fan de ser inte bra ut att den går av där för de säger mig att de hänt något i vevhuset typ något föremål träffat nippeln.Ta av cylindern och leta fel på lagerglapp vevstake kolv som gått av cylinderkjol som lossnat jag du fattar. Den nippeln lär ha åkt in i motorn. Annars kan du slå in de som ev ligger kvar i hålet och plocka ut de när du tar av cylindern. Dessa ventiler är backventiler som enbart öppnar innåt de när en stålkula med fjäder inne i dem. De ventilerna ska man alltid blåsa igenom vid renoveringar. Och oljefiltret som sitter på oljeslangen mellan oljetank och oljepump måste man endera byta (64kr) eller blåsa ur bakvägen. Glöm inte lufta oljepumpen innan start med den ligga 8mm skalle skruv som sitter på pumpen,
Och på dessa maskiner justerar man in oljepumpen så den drar 2,5% olja men man kör minst 0,5% olja i bränslet också då håller de lika bra som en Arctic cat. Olja i bränslet är för att smörja kolven insugssida som spolar med ren soppa annars och de däpar kolvskaller så cyölinderkjolar håller bättre.
 

Lundström

Aktiv medlem
9 dec 2009
53
0
6
Min förhoppning är att den vibrerat lös och slagit ner i buken så den blivit krokig, är det helt omöjligt?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.290
86
48
Övik
Nu har inte jag stenkoll på hur dom nipplarna ser ut inne mot motorn, men jag gissar att det inte är något som sticker ut i vevhuset och på så vis rätt osannolikt att något ska ha slagit i nippeln inifrån?

Som du säger att den vibrerat lös och slagit i något utanför motorn är fullt möjligt, kan du säkerställa att inget kan ha gått av inne i motorn så är det bara att stoppa dit en ny nippel och gasa vidare skulle jag vilja säga
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.876
878
113
Kramfors
Jag har för mig nippeln sitter i ett större hål inne i blocket. Alltså nippeln sticker inte in men är frilagd med ett ca 6-8mm större hål runt sig och då kan ett föremål slå av nippeln i blocket. Nippeln kan inte slås av utanför blocket om den vibrerar lös för de är en stark mässinnippel, de syns tydligt att den fått sig en jäkla smäll och både gått av och slagits ut ur blocket. De sitter hårt i blocket man får ta i allt man har med en polygrip och dra och vride som ett tok för att få loss dem.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.265
1.087
113
Stora Blåsjön
Skulle nog tyvärr säga att det är slarv från verkstaden och orsakat av skadan innan. Domdär nipplarna sticker in något i vevhuset, så de är vanligt att de blir tuktade av kolvrester, men en sådan smäll att nippeln har pressats ut har jag aldrig sett förut, skulle nog vara orolig att blocket har klarat sig sprickfritt, speciellt om de inte såg att nippeln var tuktad och uttryckt.