Självklart går det fixa så polarisboggien reser hopplöst mycket. En summit boggie är ett dåligt altenativ då den inte passar
Om vi för enkelheten enbart kollar på 155 boggien så har polaris 3st varianter på den. Prormk 2011 - 2022 är i princip samma. Den är gjord för att hålla skidorna i marken. Det ända som egentligen skiljer är att den bakre dämparen skiljer ca 5-6mm i längd mellan proride och axys. Annars samma skenor och så passar rakt av.
Sen har vi assault boggien. Det som skiljer mot prormk på den är att skenorna är mer uppböjda fram. Då boggien sitter ca 2.5cm lägre ner på chassiet framtill. Detta gör att den reser lättare, men den har även en hårdare bakre fjäder och det motverkar res något.
Sen den tredje varianten är khaos boggien, har en längre främre dämpare för att hamna ungefär mitt emellan assault och pro rmk, enligt mig en bättre lösning än att flytta ner boggien, kahos har samma skenor som assaulten. Men khaosen har även en mjukare bakre fjäder., mjukare än pro rmk också.
Så för att bygga om en pro rmk boggie för mer res så montera den i assault hålet i chassiet och böj upp skenorna i framkant i en press. Sen köp en khaos bakfjäder ca 500-600kr (svart är billigast).
Sen har givetvis val av matta väldigt stor inverkan. Polaris lössnömattor är bäst på att skicka skotern framåt och inte uppåt.
På assaulten finns 2st olika mattor antingen competition mattan (proride) eller peak (axys) båda varianterna är väldigt lättresta dock mindre bra i riktigt lös snö (i vissa fall helt värdelös).
Vikt av förare spelar också stor roll skiljer det 50kg mellan 2st förare så kommer den som har 50kg+ dra betydligt lättare res.
På min khaos 146 har jag provat 2st olika mattor i vintras. Först en peak 2.5 och den reser verkligen galet lätt, kunde med lätthet köra 70km/h och dra upp upp den på balanspunkten och på så sätt kunna köra hur långt som helst.
Sen blev det en challenger extrem och den mattan reser mer lagomt, inga problem att få upp den och kunna köra hur långt som hellst heller men är en jäckla skillnad i lössnö. Men att dra upp den i 70 går inte då vill skotern mest bara öka i fart.
Sen till sisst så måste man har variatorerna i skick, har man dåligt backshift så kommer man aldrig att få upp maskinen igen om man håller på att tappa ner den = svårt att åka långt.