Polaris Dragon 700 07

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Polaris bästa skoter hittills. Just 700 motorn har nästan 800ans kraft fast med 600ans rapphet.
Just -07an vann ju bästa ledskoter det året. -08 hade den lite problem med programmeringen å levererade inte lika bra.
Var med å provade nya -12orna men tycker att min 700 kändes lite piggare.
Har dock slp pipa samt variator.
Samt att det hittills inte finns nån annan skoter alla kategorier alla märken som har så frän dekor.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Låter riktigt bra det =)

Hur är den i lössnön då? visst med 44mms matta skottar väl alla skotrar , men ja :)

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har kört min i en säsong och är överlag nöjd med den. Rapp och rolig maskin som iaf jag tycker funkar riktigt bra att leka med utanför leden. Chassit tillåter mig att inte behöva vara den bäste föraren för att ta mig fram i lössnön, lätt att få dit man vill och motorn matar på riktigt bra.
Det jag inte är nöjd med är dämparna som jag inte lyckats få som jag vill, tycker inte de motsvarar mina förväntningar. Har gjort om boggiedämparna men är ändå inte nöjd då jag tycker de är lite för veka för mina 86kg när man bombar på på leden. Blir nog att lämna in mina igen för att få de lite bättre.
Kollar man blocket nu så får du mycket skoter för pengarna.
Saker som du kan kolla upp är om de bytt bränslefilter om de gått över 300mil då det kostar 1400kr och skall bytas för att inte riskera att motorn får för lite bränsle (tror Polaris rekomenderar 160mil/filterbyte). Kolla även om voltregulatorn är bytt då den som satt på inte är riktigt bra om man ska tro amerikanska forum. Finns en laddningsstapel på displayen, är det mindre än 5 av 8 streck skulle jag pruta då det finns risk för att du kommer behöva köpa en ny voltregulator under säsongen (så var det iaf på min maskin men det kanske inte gäller alla).
Sitter det inte en 44 matta på den skulle jag pruta också, tycker det är ett måste för att få ut allt roligt ur motorn både på och utanför leden.
Det är mina personliga tankar om maskinen och det finns säkert andra som tycker annorlunda. Tror inte du kommer att ångra dig om du köper en Dragon 700.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag åkte med orginalmattan förra säsongen, å då vet nog dom flesta att det var mycket snö men egentligen inte nå bra underlag. Jag tycker att jag tog mej fram riktigt bra med 32 ripsaw.
Till skillnad från din 99 ans xc är det natt och dag. Kompisen hade en sån med 38 paddelmatta han stog still medans jag lekte i snön.
Hade en lynx x-trim 08 med pps boggien före dragonen den var stenhård i dämperiet, Man kunde åka som en idiot i dom värsta puckellederna men den var HÅRD.
Dragon dämperiet bara suger i sig guppen utan att det känns. Jag tycker att det vart ett bättre å behagligare flyt i körningen. 95 kg tung med fjäderförspänningen på medium.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Har kört min i en säsong och är överlag nöjd med den. Rapp och rolig maskin som iaf jag tycker funkar riktigt bra att leka med utanför leden. Chassit tillåter mig att inte behöva vara den bäste föraren för att ta mig fram i lössnön, lätt att få dit man vill och motorn matar på riktigt bra.
Det jag inte är nöjd med är dämparna som jag inte lyckats få som jag vill, tycker inte de motsvarar mina förväntningar. Har gjort om boggiedämparna men är ändå inte nöjd då jag tycker de är lite för veka för mina 86kg när man bombar på på leden. Blir nog att lämna in mina igen för att få de lite bättre.
Kollar man blocket nu så får du mycket skoter för pengarna.
Saker som du kan kolla upp är om de bytt bränslefilter om de gått över 300mil då det kostar 1400kr och skall bytas för att inte riskera att motorn får för lite bränsle (tror Polaris rekomenderar 160mil/filterbyte). Kolla även om voltregulatorn är bytt då den som satt på inte är riktigt bra om man ska tro amerikanska forum. Finns en laddningsstapel på displayen, är det mindre än 5 av 8 streck skulle jag pruta då det finns risk för att du kommer behöva köpa en ny voltregulator under säsongen (så var det iaf på min maskin men det kanske inte gäller alla).
Sitter det inte en 44 matta på den skulle jag pruta också, tycker det är ett måste för att få ut allt roligt ur motorn både på och utanför leden.
Det är mina personliga tankar om maskinen och det finns säkert andra som tycker annorlunda. Tror inte du kommer att ångra dig om du köper en Dragon 700.
Jag gjorde 160mila servicen på min rmk 700 och skiten gick på 3000kr, bränslefiltret+byte var 2200 och resten var oljebyte smörjning avgasportrengöring etc..

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag gjorde 160mila servicen på min rmk 700 och skiten gick på 3000kr, bränslefiltret+byte var 2200 och resten var oljebyte smörjning avgasportrengöring etc..
OT: Min har gått över 400mil så jag gjorde filterbytet själv då jag var lite snål så jag kom undan lite billigare. Om någon tänker byta det själv så försök inte slita isär slangarna från filtret. Ta ett rör som har samma innerdiameter som ytterdiametern på filtrets "hanände". Splitta röret i två halvor, pressa in halvorna där man ser hullingarna som håller ihop filter och slang. Tadaaa, filtret är frigjort. Ett annat tips är att man ska inte försöka slita uppluftburken, det sitter en hulling i botten/fronten av luftburken som man kan snäppa lös innan man drar upp luftburken. kolla på sprängskisser på polaris amerikanska hemsida så ser ni var den sitter. Jag lärde mig det den svåra vägen....

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
OT: Min har gått över 400mil så jag gjorde filterbytet själv då jag var lite snål så jag kom undan lite billigare. Om någon tänker byta det själv så försök inte slita isär slangarna från filtret. Ta ett rör som har samma innerdiameter som ytterdiametern på filtrets "hanände". Splitta röret i två halvor, pressa in halvorna där man ser hullingarna som håller ihop filter och slang. Tadaaa, filtret är frigjort. Ett annat tips är att man ska inte försöka slita uppluftburken, det sitter en hulling i botten/fronten av luftburken som man kan snäppa lös innan man drar upp luftburken. kolla på sprängskisser på polaris amerikanska hemsida så ser ni var den sitter. Jag lärde mig det den svåra vägen....
Ja du ser, jag som fick ångest för att jag lämnade in skotern för ett bränslefilterbyte.. nu känns det mycket bättre=)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Låter som att dom flesta är nöjda i överlag med denna skoter! :)
Har som lite beslutsångest om man ska slå till eller inte , det är bara en 32mms matta på den skotern som jag har kollat på, vill ju nästan ha högre :) Men som nån sa, som vinter var i fjol så tog man sig fram med 32 mm också , men man vet ju aldrig hur vintern blir i år :)

nu tänker jag ställa en standard fråga ,Hur är soppa förbrukningen? Och då menar jag efter led lugn körning :) Vet att i lössnö så får man skylla sig själv ;D

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har i fjällen legat på 2,1-2,3L/mil när jag varit ute och åkt led med pappa och min sambo i touringtempo typ 50-70km/h. Kör jag själv på leden så ligger jag på runt 2,8-3L/milen. Den ligger runt 0,5-0,8L/milen mer i förbrukning motför mina polare med ski-doo 600sdi's när vi är ute och kör led.
Mer effekt i 700cfi'n men visst hade det varit fint med lite lägre förbrukning i den.

f_frojden

Aktiv medlem
29 jan 2009
90
0
6
Västerås
Jag börjar oxå intressera mig lite för dessa modeller?
Har dock hört när jag lyssnat runt lite om Fusion att 700 och 900 modellerna var det mycket problem med! =/ men kanske vart åtgärdat till 07 när IQ Dragon lanserades!

någon som äger/ägt en Dragon 700 -07 som kan kommentera?

för min del står det mellan fusion 600 -06 eller IQ Dragon 700 -07

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
men herregud, det finns inget att fundera över..dragon 07an ligger ljusår före fusionen, motorn är hårresande bra och chassit är förbättrat på alla områden.

f_frojden

Aktiv medlem
29 jan 2009
90
0
6
Västerås
låter ju bra det!!
Ligger ju två IQ Dragon 700 ute på blocket nu för 44..
dock har dom ju gått nästan 1000 mil.
men är ju förmodligen gamla uthyrningsmaskiner så borde ju vara servade hyfsat ofta!
men sen är dom kanske lite mer "slitna" i allmänna skicket!
men att köpa begagnat är ju jämt som ett lotteri!
ibland håller det och ibland inte!

Jag personligen tycker Fusionen är snyggare!!
men det är ju en smaksak som sagt:p

Men det kanske är att satsa på att köpa en Dragon ändå??
=)

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
-07 har levererat bättre än-08 på bla BLS kan vara nåt med nån mappning som är bättre på 07

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
07 och 08 är nästan samma, finns säkert skillnader men jag vet inte vad, 06 och äldre är en helt annan motor, detta gäller 700 motorn.

f_frojden

Aktiv medlem
29 jan 2009
90
0
6
Västerås
07 och 08 är nästan samma, finns säkert skillnader men jag vet inte vad, 06 och äldre är en helt annan motor, detta gäller 700 motorn.
Okej!! det låter ju bra!
för fusion 700 och 900 motorerna var utifrån det jag har hört skit kassa!
Men är det inte samma motor i dom så låter det ju bara positivt!

angående mappning så tror jag inte att jag skulle märka någon skillnad!
för just nu kör jag en mxz 500 ifrån -98
så en Dragon 700 -08 är nog ett rejält uppköp!

Ska nog börja kika lite mer på dessa skotrar eftersom att det känns som man får mycket skoter för pengarna, om man jämför med en Skidoo Rev Tex!