Polaris Dragon FST - dahlbäck edition

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Tjenare!

Har letat runt mycket på internet för att se om det är någon som givit sig på denna modell som en bergsmaskin utan större framgång.

Så därför får jag dra upp mitt egna projekt, hur snabbt allt kommer gå det får min budget avgöra. Men det ska väl vara klart i stora drag innan nyår är det tänkt.

Skotern är alltså en Polaris Dragon FST från 2008. Blev uttagen 2010 och har enbart gått 110 mil.
Den har blivit upp-piffad av dahlbäck med nytt helsystem samt chippning. Ska vara kring 190 hästar, så den rör på sig, problemet är dock att få ner effekten.

Så därför är mina planer att förlänga den till 144" (åkte summit 800 x-rs -07a förut på 154" och det var ju inte ens en utmaning att klättra med en sån, så 144" blir bra!) med en 52mm matta. När jag ändå är där under och skruvar så åker det på lite billetX hjul, nå större vändhjul och nonslip drivhjul.

Ska på med antingen polaris egna gripplerskidor eller SLP:s lössnö skidor (har inte exakta namnet i huvet).

Ska byta fotplattorna till nå betterboards är det tänkt så man slipper att halka på massa is.

Har även tänkt byta till nå skönare styre och höja det lite.

Samt att plocka vikt på dom ställen som går.

Och det viktigaste nu när man har en turbosläde, en dumpventil! :)

Bilder och info om hur det går kommer när det passar :)

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Målet är väl att gå en skoter som man förhoppningsvis kan hantera lika lätt i snön som summiten jag hade förra säsongen (får se hur bra det går) men med en turbo och 4-takts snurra som bara matar på :)

Sneglade ordentligt på sån skoter som du har BiG, det var egentligen en sån jag ville ha, men eftersom att suget efter en turboskoter var rätt stort så fick det vara... Får se i vinter om jag ångrar mig eller inte :)

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Visade sig att skotern tryckte ur sig lite olja vid returen så den ska in på verkstad i nästa vecka och få sig en översyn. Ska även då be dom att fixa bra pris på förlängningen, matta och slp skidorna! Så ska väl det åka på så snabbt det går :)

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Grejerna beställda, blir 365 långt, 51mm matta och SLP PP skidor.
Valde mellan grippler-skidorna och slp pp men enligt försäljaren så är slp skidorna uppbyggda på ett sätt som ger bättre bärhet på snön samt bättre bett i styrningen vilket kan behöva när man släpar runt på en 4-taktare! :)
Kan nog bli kul :)