Polaris edge 600 -01 går varm

D

Deleted member 20088

Godkväll!

Har problem med att min edge 600 -01 går varm, problemet uppstod första gången då jag drog en krockad gammal skrotax på en blöt is och maskinen fick jobba ordentligt. Plötsligt så börjar temp lampan lysa, inte konstant utan endast vid lite mer gas. Så jag kopplar lös och låter maskinen vila och sedan kör jag hem den, låter den stå till dagen efter.

Då kollar jag glykolen, inser att det är lite under vad den skall ligga på, lite under halva behållaren, jag fyller på och kör en stund, tänkte att det endast var pga den tunga belastningen så jag börjar köra som vanligt igen, kör iofs ganska hårt men maskinen går varm igen, även ifall jag bara puttrat så går den varm efter detta.

Jag öppnar glykolbehållaren och kollar så att det går runt, på tomgång gör den det men behållaren är tom, man ser bara vätskan rinna förbi genom slangarna som är anknutna till botten på kärlet. Då gasade jag till och inser att då att nivå höjs i behållaren, testade fylla på och gasa men då sipprade det bara över, måste tillägga att motorn var varm vid tillfället.

Så nu när jag kör så går den varm efter kanske tio minuter, är långt ifrån en skotermekaniker och detta är min första vätskekylda skoter, så nu ber jag om hjälp, allt uppskattas! Tillägger även att kolvar+cylindrar är bytta för kanske 50-100 mil sedan.

Hoppas någon duktig själ kan ge mig några tips! Har planer på att kolla på remmen till pumpen, men har skotern några mil bort så tänkte att jag skulle ha några ideer med mig nästa gång jag far dit och kollar på problemet.

Tillägger även, att ifall jag kört en stund sen lämnar skotern på tomgång så går den varm, detta är kanske normalt, men det var nånting jag tyckte var värt att nämnas.

Tackar på förhand, Mvh Anton!
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Din maskin har inte rem till pumparna, det är bara gamla bigblock Polarisarna som har det. Och i din 600:a sitter det en smallblock 600.

Så någon rem finns inte att bry sig om i detta fallet.
Fick du ur luften ordentligt ur kylsystemet när du bytte kolvar?
Monterades nya packningar överallt vid kolv och cylinderbytet?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Borde ju bli blå fläckar i snön eller ryka mycket vitt om det försvinner så mycket glykol

Så kolla efter läckage
Om nått av stiften är ren eller om den ryker mycket vitt så tar den glykol

expansionkärls lock och koppar brickor på toppen kan läcka
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Du har garanterat luft kvar i kylsystemet, min edge var ett rent helvete att lufta. Motorn fick jag fyllt men det ville rinna bak i kylarna.

Men problemet är att kylarna ligger högre än motorn och därav blir det ju lite svårt för glykolen att rinna bak till kylarna.

Testa starta skoten och sen lyfter ni skotern i framändan så högt ni orkar och håll den så en stund, man kan få göra det flera gånger. Det är ju en fördel om man är två eller fler, kan ju bli lite tungt om man är själv.

Det funkade för mig iaf.
 
D

Deleted member 20088

Det du säger stämmer säkert eritor, var bara en ide jag fick efter ett stunds googlande.
Jag är osäker på ifall jag fått ur all luft, tvivlar på detta, ska vätskebehållaren vara full när motorn är varm?

Packningar byttes, men jag tror nånting har gått fel på luftningen. Så jag borde alltså hissa upp fronten och varmköra motorn? skiljer nivån i behållaren beroende på ifall skotern är varm eller kall?

Den ryker inte vitt, ryker knappt alls förutom vid kallstart.

Har lite funderingar kring bestyckningar, den kanske får för lite soppa, då kanske det blir lite för varmt? Inte kollat stiften nyligt men senast jag gjorde detta så såg de ut såhär.
 

ripsawed

Medlem
23 nov 2011
36
0
1
Tappa aldrig nivån i behållaren för då är du tillbaka på ruta 1. När motorn är kall ska nivån ligga på strecket. Det ska räcka med att köra på tomgång under luftningen men om det tjurar så ge lite gas. Kolla alla slangar och kylare när du tror att du börjar bli klar. Du får säkert fylla på en skvätt när du har kört en sväng.

Sent from my HTC Sensation Z710e
 
D

Deleted member 20088

Då blir det att åka ut imorgon för att försöka få bukt på problemet, fixar jag det kanske det blir montering av styre samt höjare, kanske även flytta fram styrstången, ifall det är möjligt utan större modifikation?

Tackar så hemskt mycket för all den hjälp jag fått hittills!
 
D

Deleted member 20088

Kom bara på en grej såhär från ingenstans, locket på expansionkärlet är lite, hur ska man säga, nött, inte själva locket då utan spåren i kärlet som locket dras åt emot, kan vara knepigt att både få igen samt upp locket, kan det ha nånting med saken att göra måntro?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Här där jag bor är det väldigt hårt i dom spår som finns, och då blir även kylningen dålig.
Jag skaffade is- rivare till min, eftersom min gick varm när jag drog pulka
 
D

Deleted member 20088

Var ute idag och testade "lufta" systemet, kom egentligen inte fram till något, ställde upp skotern med fronten emot trätopparna, fyllde på lite, körde en sväng, fortsätte sådär tills jag tömt i 2l glykol och behållaren fortfarande inte var full, innan jag drog iväg varje sväng så var glykolnivån på sträcket, men när jag kom tillbaka efter en stunds körning på rullen(tänkte bästa luftningsalternativet) så var nivån precis på botten utav behållaren.

Måste bara tillägga att den inte gick varm trots mycket gasande, samt att kylarna i bandtunneln var varma, ser inget läckage i snön kring där jag kört, funderar lite över hur mkt ett kylsystem rymmer?
 
D

Deleted member 20088

Nää ni grabbar ingen vit rök, nu verkar det som att systemet är fullt, för nu har nivån äntligen stannat, fick bara i cirka två dec till idag, och där stannade det, känns otroligt skönt!

Varm går den inte heller, FYFAN så skönt, tack för hjälpen boys!

Bara borra ur 3mm i styret så hooksen passar, sen modifiera dit en burkrem, sen äre gameon ;)

Åter igen, tack!