Polaris edge 600 02 dör vid gaspådrag från tomgång

pite_palten

Medlem
22 jan 2011
12
0
1
Piteå
Tjenare!

Har som sagt en polaris edge -02 som dör / nästan dör när man ger gas från tomgång och ska köra iväg.. "Pumpar" man upp varvet på gasen så går den bra sen, efter 4500 varv ungefär. Inslagsvarvet är 3500. Skotern avgassmäller också, något som den aldrig gjort tidigare. Senast jag använde skotern gick den som en klocka... Efter det har den stått ute i 3 dagar vid temperaturen cirka -20. Nu idag ( -3 grader ) starta den som vanligt bra, efter andra draget puttrade den sakta igång.
När den stått på tomgång i ungefär 5 min skulle jag iväg och gasa försiktigt på, men då jag kommit upp och över inslagsvarvet 3500 dog den bara. Jag starta den igen inga problem att starta eller så och försökte ta mig iväg igen. Den här gången tryckte jag i gasen lite mer och tog mig i iväg en bit. Efter jag kommit upp och förbi 5000 i varv så gick den som en klocka, men så fort jag saktade ner till under 4500 i varv började skoterhel*et att hacka och nästan dö. Dessutom avgassmällde den ett antal gånger.
Första tankarna var ju att något var galet med tändstiften, så in i panik i garaget för att hinna köra lite innan denna underbara dag var förbi..
Två nya stift på och ska iväg men då dör fa*skapet igen. I argen drar jag igång den och sular ut från garaget och ner på isen. Gasen i botten i flera hundra meter och det känns som att den aldrig gått så bra, men då jag släpper gasen och varven sjunker ner under 4500 hackar den till å stannar.
Sat*ns, j*vla skoter hel*ete.
In i garaget igen, häller ner en stor skvätt t-sprit i tanken ifall det skulle vara nå ispropp någonstans (dock mycket osmart i efterhand då den ej skulle startat eller gått att köra ifall det skulle vara nån ispropp).
Så nu sitter jag här och dan har snart passerat utan någon pudersmek. Å ska börja mekka, bara det att jag inte har någon anning var jag ska börja.
Skulle vara grymt tacksam ifall någon med liknande problem skulle kunna komma med förslag om vad felet kan bero

Last edited: