Polaris Edge 800 01 ylande kedjehus

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Tjo! Jag tycker det låter knepigt från kedjehuset på min Polaris. När jag köpte den för ca 1 månad sedan så kunde jag skruva in sträckbulten ca 4 varv för hand, sen släppte jag ca ett kvarts varv. Men när jag åkte efter det så ylade det en del från kedjehuset, så jag släppte spännaren ca 1 varv, då lät det mindre, men ylandet är fortfarande där.

Är det normalt att det låter om kedjehuset på dom här skotrarna eller är det något som håller på att havererar?

Tack på förhand

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
det är helt normalt det blir ett vinande ljud som dessutom förstärks när man bromsar.

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
jaså. då kasnke jag ska dra åt spännaren igen då? hur mycket ska man kunna vicka sekundären fram och tillbaka? eller ska den vara helt "stum" när kedjespänningen är rätt?

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Du ska dra åt spännaren det du orkar med handkraft sedan släppa den ett kvarts varv, klart :)

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Jag skulle ha tagit av locket och kollat så allting står rätt till,kan vara spännrullen som håller på å skära,tar inte alls länge å riva bort å kolla,å då får du i ny olja sen också,garanterat billigare blir det också om du rättar till felet innan det havererar och var det inget fel så är du ju säker då,
på dom polarisarna jag kört/ägt så har det inte ylat ur transmissionen iallafall utan dom har mest varit tyst