Polaris Edge 800 drar fruktansvärda mängder bränsle !

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Har en XC 800 SP som oavsett körstil drar mellan 4-5,5 liter/mil vilket jag anser vara oacceptabelt mycket. Den går bra på höga varv samt när det är under -15 grader går den bra på hela registret. Vid varmare temperatur än det samt vid "smygkörning" exempelvis när man ligger och puttrar i skogen går den orent och har lite segt gassvar. Har kollat stiften å dom är ganska svarta. Skotern är i regel lättstartad men när den är varm får man ibland rycka 2 ggr eller hålla gas för att den ska starta. :boring:

Vissa menar att dessa polarismodeller har för feta munstycken original (460 huvud) och att man brukar behöva bestycka ner dom.

Är det för feta munstycken ? (ska enligt vad jag vet vara original)
Vilka munstycken ska man i så fall byta ? (hög/lågfarts/nålmunstycke)
Måste man byta nål när man bestyckar ner den?
Kan det vara nåt annat, flottörproblem/skit i gasarna ?
Hjälper det att justera nålarna och luftskruven ?

Tacksam för tips från folk som vet och kan något om detta. :rock:
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Börja med att rengöra förgasarna och kolla flottörnivån. Sen så är det nog lågfart munstyckena du ska byta eftersom den gå bra på högvarv! Kan ju även prova med att flytta ner nålen ett hack.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
börja med att höja nålen ett snäpp..tar bara 10min sen ut och gasa..kolla stiften efter repan... min edge har 500 i main jet.. den drar ca 3liter milen vid halvhård körning
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
precis..clipsen menade jag..sen kan du kolla hur mycket skruven är utskruvad..alt skruva in den ett varv
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har en XC 800 SP som oavsett körstil drar mellan 4-5,5 liter/mil vilket jag anser vara oacceptabelt mycket. Den går bra på höga varv samt när det är under -15 grader går den bra på hela registret. Vid varmare temperatur än det samt vid "smygkörning" exempelvis när man ligger och puttrar i skogen går den orent och har lite segt gassvar. Har kollat stiften å dom är ganska svarta. Skotern är i regel lättstartad men när den är varm får man ibland rycka 2 ggr eller hålla gas för att den ska starta. :boring:

Vissa menar att dessa polarismodeller har för feta munstycken original (460 huvud) och att man brukar behöva bestycka ner dom.

Är det för feta munstycken ? (ska enligt vad jag vet vara original)
Vilka munstycken ska man i så fall byta ? (hög/lågfarts/nålmunstycke)
Måste man byta nål när man bestyckar ner den?
Kan det vara nåt annat, flottörproblem/skit i gasarna ?
Hjälper det att justera nålarna och luftskruven ?

Tacksam för tips från folk som vet och kan något om detta. :rock:
Bestycka ner.......................och kolla stiften du kommer märka skillnad i förbrukning samt rapphet du skriver ju att den går bra på vot samt när det är kallt, så i med mindre mj´s under förutsättning att allt annat är ok :ciao:

Mvh/
Bola.........


Mvh/
Bola...........