Polaris Fusion 600 -06 köp

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Hejsan!
Skall åka och titta på en fusion 600 i helgen, eller inte bara titta är väl nog ganska så säkert ja köper den.
Så ja undrar va man skall kolla på dem? Enligt säljaren är den som nyskick o inte alls nåt fel eller hemmagjorda förstärkningar på den. Och den är bara 2500km körd också :)
Ända som är lite konstigt är att han har bytt till fox dämpare, han sa att original inte var nåt att ha, så han satte dit styvare o bättre dämpare runt om.
Ge lite tips vad man skall kolla.

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Har ingen aning om vad du har för skotervana och jag vet tyvärr inget specifikt för just den modellen..
men kolla..
* under motor och i tunneln noga så det inte finns sprickor i chassit och så allt är rakt
* kolla under a-armarna om de är mycket buckliga eller tillplattade(kan ju en indikation om han kört in i mycket stenar och skit)
* starta den givetvis och lyssna på tomgången så det låter bra
* försök också kolla insugsgummin så de är hela, tomgången brukar ligga högre då och ev. sjunka efter en stund.
* Kolla kring variatorn - mycket skitigt av sprängda remmar?
* Kolla så variatorskivorna verkar OK, rena och utan defekter.
* Stå på den och försök testa dämpningen efter bästa förmåga - känns allt stadigt och bra?
* Kolla mattan så den är hel och fin.
* Provkör givetvis! Det är ju ont om snö men ta en kort repa på nån gräsmatta.
* Testa "färddatorn" på den och lampknappar m.m
* Viktigt! Kolla vilka uppgraderingar/safety bulletins det finns för modellen och fråga samt kolla själv om dessa är utförda
- jag åkte dit på den punkten senaste köpet; frågade och säljaren sa att allt var utfört och jag litade på honom dumt nog.. en metallförstärkning till kedjehuset var aldrig ditsatt så det resulterade i 10000kr delar och en jävla massa timmar mekande efter att oljan läkt ut och jag kört den torr. Han var knappast oärlig, bara okunnig.
*Be att få se originaldämparna