Polaris Indy 440 -91 startar inte

Daniiel026

Medlem
8 sept 2014
18
0
1
Gävle
Har problem med min Polaris indy,den startar inte.
Jag har gnista på båda stiften,tycker dock den ser lite svag ut.
Tänder inte ens till på startgas..
Har bytt tändkablar & stift utan framgång.
Min fråga är sitter tändspolarna i cdi boxen?
Kan man felsöka detta på något sätt? Vad kan det annars vara för fel?
Kolvarna är helt nybytta samt ompackade förgasare m.m
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, det är vanligt på tvåcylindriga Polaris från den tiden att tändspole och CDI-box är hopbyggda till en enhet. Det är en enda tändspole, och tändstiften är anslutna till var sin ände av högspänningslindningen. Det gör att det räcker med ett avbrott på ett enda ställe i kretsen för att båda stiften ska bli utan gnista. Det enda som är enkelt att göra ur felsökningssynpunkt är att ohmmäta mellan tändhattarna (eller mellan tändkabelanslutningarna på tändspolen), det bör bli någonstans mellan 5 och 20 kohm. Skulle det vara totalt avbrott eller inte går att få stabila mätvärden, så är det nog dags för en ny tändspole/CDI-enhet.
En annan möjlighet är t ex fel i någon spole på tändplattan, felkopplade ledningar mellan tändplatta och CDI, eller någon saknad jordanslutning.

Om du har haft loss svänghjulet, så kolla en gång extra att det sitter i rätt läge på vevaxeln och att du inte t ex har råkat glömma kilen.

Har du fått igång den överhuvudtaget sedan kolv- och förgasarjobbet?
 

Daniiel026

Medlem
8 sept 2014
18
0
1
Gävle
Tack för ditt svar,har köpt den av en jobbarkompis och enligt han så gick skotern innan kolvbytet men bara på tomgång och var svårstartad.
Svänghjulet är orört,efter kolvbyte och nypackade förgasare så är det inte ett liv i maskinen.
Har beställt en ny CDI Box nu så hoppas det är den.
Var ut och kikade lite nyss och noterade att gnistan slår väldigt ojämnt och svagt!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kanske dags att kolla att alla elkablar som har med tändsystemet att göra är i ordning, kolla särskilt ev jordpunkter för tändplatta och CDI samt att tändningslås, nödstopp mm fungerar som de ska.

Och så skadar det ju aldrig att ohmmäta spolarna på tändplattan (statorn).

Om du har en stroboskoplampa och det finns någon slags tändinställningsmärke på svänghjulet så kan du ju kolla att gnistan verkar komma i ungefär rätt läge på varvet när du försöker dra igång den. Om det inte finns något tändinställningsmärke, så ställ ena kolven noga i övre dödpunkt och rita dit ett eget märke på variatorn eller svänghjulet.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hade en polaris indy 500 som inte heller tände på startgas, fick tömma halva burken för att tillslut få den att slå till 1 gång... Kollade då upp kompen och den var mega låg, och jag hade också satt in nya packningar, men nånting måste ha blivit galet under monteringen. Så mitt tips är att kolla kompen!
 

Daniiel026

Medlem
8 sept 2014
18
0
1
Gävle
Mycket riktigt,köpte mig en kompmätare och hade endast 1,5 kg i ena och 4 i andra.
Skruvade bort allt och noterar att kolvringarna sitter fast i kolven??!! Nya grejjer ju?!
Ringer Skoterdelar.se och eftersom det var ett tag sedan det beställdes så vägrade dom skicka ny ringar....
Kolvringarna liksom fastnar i kolven,kan man slipa ner dom på något sätt? Tacksam för svar :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag har aldrig provat själv, men har en gammal motorrenoveringshandbok från 1933 ( "Motorreparationer", skriven av Björn Bergwik som var servicechef för GM i Sverige) där det beskrivs hur man kan slipa ner en kolvring i nödfall:

Om vi nu övergå till ringens inpassning i själva spåret brukar det räknas som idealiskt att den går fullkomligt fritt men ej har något spelrum i spåret. En del fabriker föreskriva dock ett sidospelrum av 1, 2 eller 3 tusendels tum men man kan nöja sig med den uppgiften, att ringen, då kannan hålles horisontellt, av sin egen tyngd skall falla till botten av spåret. Övre ringen skall vara särskilt lös.

En ring, som går för tätt i spåret får ej filas på sidorna, ty då är den nästan förstörd. I stället lägges smärgelduk på en planskiva och mot denna gnides ringens ena sida tills ringen passar i spåret. Gnid blott ena sidan och vänd denna sedan uppåt i kannan, ty den har säkert blivit avrundad i kanten så att den samlar olja.
Idag skulle jag tro att man väljer fint våtslippapper för att slipa ner en kolvring, 600 eller 800 kanske blir lagom. Och se till att hitta något som verkligen är perfekt plant att använda som underlag. T ex en riktigt plan glasskiva från en skrotad scanner eller kopiator.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Detta fel att ringarna kärvar i ringspåren är vanligt fel på kimpex kolvar som Rinab mf säljer. Man måste kolla att ringarna inte har skägg som hänger ner typ gjutskägg. Man slipar bort det med bryne eller dremmel.

De är nästa otroligt att man ska behöva slipa ringarna men så illa är det.