Polaris indy 440 behöver jag avdragare för att få lös sekundären?

Rikuu

Välkänd medlem
24 nov 2008
162
0
6
hapar
Hejsan tänkte kolla hur variatorna är på min indy 440 måste jag köpa en speciell avdragare för att få lös sekundären ?? är vikterna dyra till denna skoter är det värt att byta glidklackarna samtidigt när man håller på vad finns det för andra slitdelar jag borde kolla mvh//Rikhard

skotergalningen

Aktiv medlem
4 nov 2008
84
0
6
Lugnvik
Antar att du menar primär variatorn, och ja du måste ha en speciell avdragare för att få lös den. du ser vad som är slitet så det är bara o byta de som är slitet på variatorn. men det brukar oftast bara vara vikterna / fjädern.

Rikuu

Välkänd medlem
24 nov 2008
162
0
6
hapar
okej tack så mycket men glidklackarna är vell värt o byta samtidigt eftersom dom är så billiga så den större/övre v ariatorn heter primär? och den som sitter fast i motorn sekundär? eller tvärtom?? mvh/Rikhard
Antar att du menar primär variatorn, och ja du måste ha en speciell avdragare för att få lös den. du ser vad som är slitet så det är bara o byta de som är slitet på variatorn. men det brukar oftast bara vara vikterna / fjädern.

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Den som sitter på motorn heter primär och den andra sekundär.... Vanligtvis behövs ingen avdragare till sekundären, men den har en villja att fastna (rosta fast) på axeln om den har varit för tajt skimsad och inte kunnat röra sig på axeln.. om så är fallet så brukar rostlösning och milt våld lösa problemet men i extremfall så sitter den fast... jag vet att min bror fick kapa bort den med rondellen, när hans sekundär havererade på XLTn för många år sen.

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
nej du behöver ingen speciell avdragare du kan ta lös bulten fyller hålet som bulten sitter i med fett sen tar du din gamla bult och tar gäng tejp på den så det bildas ett tryck! sen gängar du in bulten när du ha hett på gäng tjepen och fyllt med fett då är det bara att gäng men akta fingrarna den bokstavligen flyger lös gjorde det på min skoter och om vikterna är dåliga ska du byta dom och rullarna eftersom att dom nöts lätt dom vikterna är dåliga!