Polaris Indy 500 -91 egenskapsförbättring!

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Tjenare, köpte mig en Indy 500 med förgasare nyss. Betalade 7 000 kronor för den, och enl mig helt okej!

Detta projekt, kommer inte bli i stil med Asker's samt Chri's projekt :weird:

Jag tänkte först och främst, försöka få till dom småa felen på den.

Fel:
1. Reva i dynan
2. Fotsteg som vikit sig
3. Motorn, som inte riktigt vill gå tillbaka till tomgång. När man startar den, så går den perfekt på tomgången. Men direkt man varvat lite så åker den inte ner helt. Den stannar på 2000-2500 rpm.

Förbättringar:
1. Höja, både fram & bak.
2. Byta till plastskidor, ( bättre än orginal ).


Kom med förslag. Min körning är, burka,burka och BURKA! ni förstår nog vad jag menar :eyebrows:



En bild på den :)

Kom med tips, tänk dock på att jag har lite ''trång'' börs!:wondering:

Någon som vet hur många HK det ligger i denna motor? :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
höjj den bak, flytta ner boggie fram , byt till plastbelag , bättre matta , förläng den till 345. och elda upp träklossarna :D
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
inte träklossarna:(

tappar inte skotern stabiliteten om man höjjer den för mycket? Mattan är 32mm, går det i högre?
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
[video=youtube;9bZfvjdhBfY]http://www.youtube.com/watch?v=9bZfvjdhBfY&feature=plcp[/video]

Varför lyser temp-lampan trots att den är kall? Lät den vara igång en liten stund och nog vart kylarna varma. Är det verkligen Temp-givaren som kostar 1500 spänn!?

Update: Har börjat riva isär skotern för ''lagning'' b.la tagit bort Sekundärvariatorn, Luftburken och massa oljekablar för att svetsa en spricka i ''SK'' lagerhållaren.

Boggien har även tagits ur, då en spricka i ena boggieskenan skall fixas!
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Hej, nu är de på gång att bli vinter så nu börjas det bökas och stökas!... Har fått tag på en matta och boggie som är 345 lång, från en Indy 650 dvs SKS.

Nu till saken, passar det bolt on? Det behövs inte borras nya hål etc? Och självklart förstår jag att jag kommer måsta förlänga tunneln..
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Dom passar bolt-on,inga problem,bara kompletera med plåt å längre sks båge bak(mattan är väl 133"?dvs ca.338,men 346går bra)bara å spänna upp.Men däremot årsmod.93 då skiljer det sig en del,på boggie/fästpunkter,men 94a,så var dom tillbax igen med samma gammla mått,var nått experiment,eller dyligt på indy chassiet 93,???höll på som mest med skotrar från 90-97.dock bara polaris,så har skruvat en hel del på indy chassiet,är nu tillbax igen för 3år sedan,å kör hårt på polaris såklart,vad annars:)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ang.temp lampan,dra ur kabeln på givaren,å testa jorda kabeln i motorn,lägg bara kabeln så den kontaktar mot typ pinnbult i toppen,har som för mig att lampan ska lysa då,(eller tvärtom),så testar du jorda,inte jorda,jorda,inte jorda,då ska du se lampan lysa,slockna,lysa...ja du förstår vad jag menar,då är det nog fel på givaren,men tyckte på filmen att det är typ ett el-fel,den glöder ju(ser det då ut som)kan vara dålig jord i elsystemet eller,liknande,har då alldrig varit med om defekt givare,å det är många maskiner med den typen av givare jag haft,samt skruvat i,å har alldrig bytt nån iallaf.
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Hej, det sket sig att köpa boggien/mattan då ägaren utgav sakerna i fel skick. Så då fick man hitta på nå annat roligt till den.

Hörde mig runt, och hörde att en kompis hade ett par plastskidor på sin Lynx GLS 3800 RAVE som han vela få sålt. Så jag åkte till honom och kollade, och vart dock lite orolig ifall dom passar på min Indy bolt on. Här får ni en bild, så hoppas ni kan svara :)

 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
bara å köpa är de problem med infästning så är de lite garage fix å nå brickor så sitter de där dom ska .
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Okej...

Kom också på detta är ju en projekt tråd och ingen fråge-tråd så jag får väl lägga in en update.. :eyebrows:

Det började med att en del av elen försvann när skotern stod på tomgång, så jag tog mig i kragen och drog om hela elsystemet. Drygt men sant. Och här kommer en bild då jag startar den första gången och ser att hastighets/varv-räknarna funkar!!


Och efter att jag dragit om elen, så tog jag tag i denna förbannade spricka. Som är vid lagerhållarn just före sekundären. Borrade i slutet av sprickan, och nitade fast en 15mm tjock aluminiumbit på inre sidan. Kommer en bild på hur sprickan såg ut:

Och efter det så bestyckade jag ner förgasarna två steg då den gick alldeles för fett, går fortfarande lite fett. Men vågar inte bestycka ner mer. Eftersom det är sommar-temperaturer. Så nu går den mycket bättre, pigg som en katt!

Det var även i själva verket tänkt att jag skulle köpa en SKS boggie samt matta, så den blir 345 lång. Men det sket sig eftersom att säljaren tyckte att en fräsch matta hade 8mm kammar och mer sprickor än ett söndertorkat insug. Så det sket sig, då åkte jag ut till en kompis och köpte mig ett par plastskidor som kommer monteras till helgen.


Bara jag som tycker att indysarna har ett lite mäktigt baklyse när det är dubbla baklysen?;)

Hmm, vad ska man hitta på nudå? Är planerat att flytta ner boggien 5-10cm, så den blir högre och inte hänger sig lika lätt. Sen är det tomt i skallen, kom med tips vad man kan göra. :)

Det var allt för denna gång, är faktiskt helnöjd att jag lyckats dra om hela elsystemet, och fixat lagerhålls-sprickan, och även bestyckat ner den! Känns faktiskt roligt att böka runt lite själv;)

EDIT: Kom gärna med synpunkter, och tips!