Polaris Indy 500 ska, vad är felet? Startar ej

Shaggyofc

Medlem
13 jan 2017
12
0
1
Mora
Hej! Skulle ut på lite skotersafari igår och kom tyvärr inte så långt, fick lov att parkera skotern för att fortsätta idag men den vill inte starta, tvärdöd! Har bytt stift, supat den, och haft K-sprit i tanken ifall det kan vara en ispropp då det varit -15 ute Idag. Kan absolut ingenting om motorer för 5 öre. Och står typ ute i skogen. :/ Men har en fråga som ni kanske vet, hur lång tid tar det för en ispropp att släppa om den är i tanken? Har ca 30+ liter i och hävde i 0.5l.. ska bli -4 ute imorgon så Jag hoppas bara! :wondering:

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
2sekunder max, T doja har en magisk inverkan på is. Nödstopp uppe, nyckel på, full choke, ev nödstopplina på plats?

Shaggyofc

Medlem
13 jan 2017
12
0
1
Mora
Fick du fart på skotern igen??
Nej jag gav mig, frugan och barnen ville hem, nya tag imorgon. Vi ska ge det ett nytt försök, står 7-8km hemifrån men jag rätt så nära vägen så vi ska överväga att hämta hem den med släpp till veckan. Ibland ångrar man sig att man gick elprogrammet och inte fordonsprogrammet på gymnasiet! :blink:

Shaggyofc

Medlem
13 jan 2017
12
0
1
Mora
2sekunder max, T doja har en magisk inverkan på is. Nödstopp uppe, nyckel på, full choke, ev nödstopplina på plats?
Testat allt, men frugan som ägde skotern som jag fick ta del av vid "giftemålet" säger att den har aldrig funkat vid kallare än -10. Funderar skarpt på att hämta den till veckan.

Shaggyofc

Medlem
13 jan 2017
12
0
1
Mora
Gjorde det idag, gick inge bra skoter helvete!!!!! Nu får vi iaf hjälp på fredag av en bekant till frugan som kan skruva! Känns bra, annars konkar vi upp den på ett släp o kör den till slutdestination.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Några fler tips: Värm upp motorn (lämna en kupévärmare igång i motorrummet några timmar). Dra ur motorn med fullgas och urskruvade tändstift, många drag i snöret. Se till att tändstiften är varma och torra när du skruvar i dem, om de har varit med vid nersurade startförsök kan det vara idé att bränna av dem med gasollampa, annars räcker det att ha haft dem i innerfickan någon timme.

Shaggyofc

Medlem
13 jan 2017
12
0
1
Mora
Skotran ville gå igång idag, va lite mildare ute starta på andra rycket. Nu är det inte många mil kvar till slut destination. Men känns att man är lite otränad då man blir som ett kolli några dagar efteråt. Fy för träningsvärk.