Polaris Indy Sport GT -90

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Polaris Indy Sport GT -90 Kedjerappel

Hejsan!

Va på polaris idag och pratade lite om kedje huset och kedjan på min skoter, och vi konstaterade at den behöver bytas, kedjan alltså innan något haveri, men jag har en 64 länkars kedja, men killen på Polaris sa att orginal ska de sitta en 62 länkare,

Kan ju bero på om någon har drevat om den sa han.

Men sen sa han också att back fanns inte som orginal på denna modell, men att det fanns som tillval och då fick man köpa ett kit och montera dit.

Och eftersom jag har back så stämmer inte drev tänderna med orginalet.

Orginal 17/35 på övre och undre.
Jag har 15/39 och 64 länk, men det är åt helvete, för kedjan slår i mitt kugget och he låter förjävligt, Lägger upp en bild så får ni se.

 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ganska nerdrevat om man bytt från 17/35 till 15/39 så du hade nog kunnat öka ett par kugg på de övre utan bekymmer men frågan är om de räcker ändå utan att byta till kortare kedja. Är de den gamla kedjan på bilden ?
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Japp det är den gamla kedjan. Varför tror du den är ner drevad för?
Jag har även back. Kan det bero på det att den är ner drevad
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Enligt verkstadshandboken har du rätt antal länk på kedjan, det ska vara 64 länkars till de drev du har.
Din kedja måste vara sopslut. Ta ur den och kolla ordentligt.
Jag kan se om jag kan bidra med lite bilder ur v-handboken lite senare när jag har scanner tillhands.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ok, då har jag skannat av några sidor då. Hoppas det är till hjälp.

Schema över drev och kedjor


Bild på justering


Bild kedjehus med back
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Varför den är nerdrevad är ju svårt att svara på. Nedre drevet kan jag förstå ifall de inte fanns annat att tillgå med back men de övre går ju att ha större än 15t. På vissa maskiner så nöter de hårdare på kedjan med små övre drev då kedjan får "böjas" mer och kan i vissa fall även vikas så mycket att länkarna tar i varann.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Jag inbillar mig att det vill ha lite mera vrid genom litet uppe och större nere.

Jag har varit på Polaris iallafall och beställt en ny kedja 64L och får den imorgon, då jag med denna drevning måste ha en 64 länkars, men som sagt den nya kedjan är troligtvis betydligt styvare än den gamla och att spännrullen inte behöver spännas så pass.

Vi får hoppas, men vilket drev rekommenderar du då uppe? Ska jag köra på orginal 17t, räcker 64L.

Man vill ju ha som en balans därimellan, Bra hastighet med bra framkomlighet, Jag vill minnas att när man hade moppe så hade man en hel uppsättning med drev för expriment för att få den bästa drevningen, bra hastighet och och mycket torch.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har för mig maxvarv var 6500varv på indy sporten och då ser det ut som följande med några olika drevningar och 1:1 utväxling i variatorerna
15/39 =86km/h
17/39 =97km/h
17/35 =108km/h

original drevningen brukar väl orka med upp till ca 100 kanske i bra före så jag skulle själv satsat på 17/39 så orkar den lite mer men ändå går den inte varken fortare eller saktare än vad org. drevning skulle klarat

Ett bra mellanting i drevning alltså och ev. lite snällare mot kedjan. Byter jag kedja i ungarnas indy sport nångång så tror ja de blir den drevningen för min del också men de är ju en med 307 matta och 23mm kammar.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Ok Så du rekommenderar att jag byter överkugget till 17T för bästa effekt. Men vad menar du med 1:1 utväxling?

Har bytt till en ny kedja och ny olja, och vart ute idag ochkört lite, och den verkar gå fint, inget hugg eller så. Jag har cirka 12 -15 mm till att kedjan ska hugga i mitten kugget. Så det känns bra, Tog tyvärr inget kort när allt var klart men hon går bra, men om man monterar in ett 17T så kommer jag ju lite längre ifrån mitten kugget ytterligare. Då får kedjan samma linje som det står i sprängskissen.

Nog är hon stark idag, men skulle vilja ha "lite" mer för att kunna dra modell större packkälke, för långa fiskedagar!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Efter ett tag måste du spänna kedjan, ny kedja töjs efter du kört lite, brukar gå dra in spännar skruven några varv, typ 5mm.+/-.
Hoppas du klarar avståndet till mellan drevet, annars måste du sätta större"lilla"drevet, kolla spänningen då å då(dra det du kan på spännar bulten med finger kraft)
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Alt att köpa en kortare kedja. Men funderar ändå på en större drev uppe. Får lite mer vrid då. Och att kedjan blir lite mer rak då.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Mer vrid får du inte genom omdrevning. De är ju bara utväxlingen du ändrar. Att sätta ett större drev uppe kan liknas vud att köra på en "högre växel" i en bil. Så tycker du den är klen nu så kommer den kännas klenare, 340in är ju ingen raket direkt med sina 36hk i bästa fall.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Precis. Sätter du dit ett större drev uppe och vill behålla samma eller få en lägre utväxling måste du också dit med ett större drev nere. Och av vad jag kan se i listan så är nästa steg isåfall 41 på det nedre.
Med tanke på åldern på maskinen du har, kan det möjligtvis vara så att lådan är ett hopplock från en massa olika årsmodeller? Då kanske en 62-länkars kedja kan vara ngt för dig.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Precis. Sätter du dit ett större drev uppe och vill behålla samma eller få en lägre utväxling måste du också dit med ett större drev nere. Och av vad jag kan se i listan så är nästa steg isåfall 41 på det nedre.
Med tanke på åldern på maskinen du har, kan det möjligtvis vara så att lådan är ett hopplock från en massa olika årsmodeller? Då kanske en 62-länkars kedja kan vara ngt för dig.
Vad hittar du denna lista, är det kopian på på sida 1 i denna tråd, det enda jag hittar med ett drev på 41 är till en widetrak.

Passar det till min modell? Eller är alla modeller som gjordes 1990 samma växellåda fast olika "motorer" och olika drevningar, men alla drevningar passar alla?

Men ni menar att den bästa lösningen är att gå tillbaka till original drevningen 35/17?
För bästa drevningen, Vrid och hastighet.

Vet att det är en gammal maskin, och jag vet att det inte är en raket, men han går inte dåligt, jag är jättenöjd med den, det är bara att jag vill få en lite rakare kedja i kedjehuset för att inte den ska slå i mitten kugget,

Men Triple800 sa i ett tidigare inlägg att du skulle kunna sätta in 17/39 för lite bättre vrid? Men säger i ditt senaste att det inte alls ger nå mer vrid. Jag kanske har missuppfattat det. :p

Men jag kan inte använda en 62L till den drevning jag har idag 15/39?

Nja 36 hk är inte mycket jag vet. Hehe!

Men om jag gör denna drevningen som ni säger 17/41 hur blir det då? mer vrid?

Jag tycker den har bra vrid och bra hastighet, det är inte det, men vill lixom skapa mig lite kunskaper och erfarenhet so to speak.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Läste igenom mina inlägg en gång till.

De jag menar att den får bättre ork med 17/39 var ju jämfört mot orginal 17/35 så med andra ord om du vill ha den starkare och lägre toppfart än nu med 15/39 så är ett större nedre drev lösningen då de inte finns mindre till övre. Tänk bara på att de är ett drev för back du ska ha isåfall och inte ett vanligt.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Japp ok. Nja tycker att jag har bra vrid och fart nu. Gammal maskin och ingen lekskoter. Fiskeskoter med andra ord. Vill bara skapa mig lite kunspaer. Men fungerar en 62L till den drivning jag har idag? 15/39. Känns som det skulle kunna funka. För att få en rakare linje på kedjan i kedjehuset.