Polaris Indy XLT SKS -94 Fjädring slut??

Avendere

Ny medlem
3 nov 2007
4
0
1
Hej alla.

Har skruvat en del bil i mina dar, men när det gäller snöskoter så är man oskuld! - Fick just ovanstående skoter av min bror då han sålde sin stuga i sälen och därför tänkte jag snygga till den lite.

Ett problem med skotern är att den med förare blir så låg bak att man "kör över" sin egen stänkskärm när man backar (säger stopp!).. går man av skotern så märker man att man kan lyfta skotern en 10cm innan fjädringen tar i botten... det känns som att det är där uppe någonstans man bör ligga med en förare på när man är stilla.

Går det att justera detta eller låter det som att fjädringen är slut? - Grejen är den att jag vill minnas att skotern "alltid" har varit såhär och med endast en man på skotern så går den utmärkt att köra.. men med 2 på så tar den i stoppet hela tiden...

AJa, jag hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa till.. det
känns som att boggin är felinställd eller så.. tipps emottages tacksamt!

Jo just ja, finns det rep-handböcker a'la haynes till dessa skotrar? Om ja, var får man tag i dessa?

Ännu en sak, skotern har stått ett bra tag (ca 2-3år) vad bör jag kolla över/serva/byta för att hålla den i trim?
skotern går i övrigt (i mitt tycke) kanon...

MVH: Marcus

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Margie bookshop har verkstadshandböcker till -95. Själv har jag orginalfjädrar från en 95`a touring men att få den perfekt både med en på eller två vuxna är
svårt.Med fox gasdämpare bak blir den acceptabel.

Avendere

Ny medlem
3 nov 2007
4
0
1
Ok, jag var ute igår o kollade lite.. det ser ut som att bakfjädrarna är dåligt spända?? - Den lixom säckar ihop utav sin egen tyngd även utan förare på och blir sedan oroligt låg med förare. Annars så såg allt helt o fräsht ut, fjädrarna ser nya ut, och när vi köpte skotern av en seriös firma så sa de att allt var servat/bytt/genomgånget på den, kan det varit felmontage på fjädrarna tro?? Den var såhär även när den var "ny" så vi har alltid utgått från att det "ska va så"... men man bör väl för 17 kunna backa med en skoter, utan att köra över sitt eget stänkskydd??

Är det någon därute som hat en likadan skoter och kan mäta höjden upp till bakre "stötfångare" med/utan förare?? - Då kunde jag ju sluta mig till om höjden verkar rimlig eller inte. SOm det är nu så blir det inte mycket spel för dämparna när den går så lågt..

MVH: Marcus

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Du kan ju förspänna fjädrarna i 4 olika lägen om jag minns rätt, en plastklack sitter där fjädern vilar mot övre delen av bakre "knäleden", brukar vara 21mm (tändstiftsnyckel) som man vrider om med.
Ang. backning så är det ett problem när ständskydden är lite mjuka och dras in...går att lösa med en plåtbit innanför/under ständskyddet som ser till att alltid hålla ut det från mattan!