Polaris IQ 440 -05 / Polaris IQ 600 - 05

matteeee_91

Medlem
28 jan 2010
8
0
1
Falun
Sitter här en sen vinter kväll och funderar starkt på att köpa in en 05a IQ 440 eller 600.

Hur bra går en 440 i motorn och sånt ? Är dom mer till för lugn körning eller kan man dra på lite fast inte hålla i så länge med gasen.

Är 440 klen i djupsnön och sånt ?



Kommer nog bli att köpa en 440 polaris till veckan. Har nog inte pengar för en 600 redan nu. Så får bli en 440 IQ 05a :)
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Sitter här en sen vinter kväll och funderar starkt på att köpa in en 05a IQ 440 eller 600.

Hur bra går en 440 i motorn och sånt ? Är dom mer till för lugn körning eller kan man dra på lite fast inte hålla i så länge med gasen.

Är 440 klen i djupsnön och sånt ?



Kommer nog bli att köpa en 440 polaris till veckan. Har nog inte pengar för en 600 redan nu. Så får bli en 440 IQ 05a :)
räkna med att skruva samt ha bra koll på motorer :) och pengar över till reparationer !
 

matteeee_91

Medlem
28 jan 2010
8
0
1
Falun
Okeej. Är 440 en sån maskin som typ går sönder varje vinter eller ?
Gillar att ligga i garaget och fixa med både skoter/cross/bilar. Så kan en hel del åh gillar åh fixa och göra om saker.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Okeej. Är 440 en sån maskin som typ går sönder varje vinter eller ?
Gillar att ligga i garaget och fixa med både skoter/cross/bilar. Så kan en hel del åh gillar åh fixa och göra om saker.

En 440 är känsliga på alla områden eftersom det är uttaget nästan lika många hästar som en 600 fast mkt mindre motor och den blir känsligare på bestyckning. Vet inte om det sitter separat oljetank på dom samt om det är nipplar på motorn för att smörja olika lager eller om det sprutas in från ev oljetank.
 
P

powq

Om jag inte är ute på skridskorna så fanns inte 600 R eller RR 2005. Så om du funderar på en 05:as 600 så är det en ombyggd 440 på ett eller annat sätt.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
räkna med att skruva samt ha bra koll på motorer :) och pengar över till reparationer !


måste dock säga emot dig direkt..har du haft en 440 själv när du säger detta?

dom flesta som snackar om att man måste lägga mkt pengar och sånt på en 440 snackar bara skit..

jag körde med min 440 hela förra säsongen behövde inte repa nånting.bara tankade å körde..polarn köpte en RR..han fick meka mer med den förra vintern än jag med min...
såå neeej du behöver inte räkna med att skruva i skotern nåmer än någon annan maskin..de beror helt på vad du har innanför pannbenet när de gäller motorer...klart kör du på samma bestyckning när de är -10 och när de är -25 så klart du kommer få problem...den nyper ju givetvis nästan direkt..

där emot om du slänger på antingen holzman atacc eller dial a jet som funkar ena som självjusterande munstycke och andra är ett liknande bara de att du justerar de själv manuellt via en skruv/"kran"..

440in är ingen maskin som ska köras lugnt med.ABSOLUT INTE..den ska gasas mkt med och så..du får inte fisköra för då kommer du få byta kolvar efter kolvar...

ett råd är dock att köpa en färdig konverterad IQ till typ 600 då den är något driftsäkrare (har nyss predika om att dem håller jaaa..men 440 är inte som en std..den är kännsligare.vilket gör att den blir mindre pålitlig..men sköter man om den så går den oxå.)..


en grej är väl med just -05orna att de var lite hit å dit med förstärkningar på chassit osv..men har du möjlighet så smäll till på en 06a istället..mkt bättre maskin för pengarna...
 
P

powq

Min 05:a har omflyttad boggie vilket var nödvändigt för att åtgärda barnsjukdomarna.
Finns guide för vad som behöver göras på hardcoresledder forumet.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
räkna med att skruva samt ha bra koll på motorer :) och pengar över till reparationer !
du har sjäelv inte haft en 440:i va? det brukar vara så att dom som ej haft 440 är dom som påstår att dom bara skär osv osv, börjar faktiskt bli less på då man läser om det var och varannan dag, och oftast är det dom som alldrig ens haft en 440 som påstår att dom skär, att man måste skruva varje kväll, man måste byta munnstycken varje helg osv osv, (ja påstår inte att du inte haft en 440) men det brukar vara så.
---------------------------------------------------------
Åter till TOPIC! en iq 440 är ingen maskin som du far ut och fiser runt på leden med, en 440:i ska leva på dom höga varven, även där som dom går bäst,mår itne bra av långa fullgas repor, (pumpgasa ist) så länge du kör skotern på helsyntetisk olja, kollar stifften under och efter körning så dom har rätt färg och inte går för snålt och byter kolvar en gång per sessong(säkra sidan) så sak det itne vara några som hellst problem med en 440. och eftersom du skriver att du gärna skruvar så ser jag ej detta som några problem. dock sitter jag itne här och hävdar att en 440 har samma driftsäkerhet som en 600. men håller man efter grejorna så håller dom!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
WOOOOOORD :D

du har sjäelv inte haft en 440:i va? det brukar vara så att dom som ej haft 440 är dom som påstår att dom bara skär osv osv, börjar faktiskt bli less på då man läser om det var och varannan dag, och oftast är det dom som alldrig ens haft en 440 som påstår att dom skär, att man måste skruva varje kväll, man måste byta munnstycken varje helg osv osv, (ja påstår inte att du inte haft en 440) men det brukar vara så.
---------------------------------------------------------
Åter till TOPIC! en iq 440 är ingen maskin som du far ut och fiser runt på leden med, en 440:i ska leva på dom höga varven, även där som dom går bäst,mår itne bra av långa fullgas repor, (pumpgasa ist) så länge du kör skotern på helsyntetisk olja, kollar stifften under och efter körning så dom har rätt färg och inte går för snålt och byter kolvar en gång per sessong(säkra sidan) så sak det itne vara några som hellst problem med en 440. och eftersom du skriver att du gärna skruvar så ser jag ej detta som några problem. dock sitter jag itne här och hävdar att en 440 har samma driftsäkerhet som en 600. men håller man efter grejorna så håller dom!
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
han menar väll bara att dom är känsligare än de flesta och kräver att man håller koll på grejjorna...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njaaa...han skriver ju att de kostar pengar å äga en...kostar inge mer än å äga nån annan förutom kolvbytena vilket är kring 2500kr i "service" varje säsong.vilket är acceptabelt istället för att köpa en STD och måsta förstärka maskinen som en galning..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tycker nog att du ska köpa en 600 istället, hade en 440 förut, och tillslut blir man less och vill köra fort


vill man köra fort ..alltså fortfort så är inte en IQ r/rr någon maskin för dig.. IQr/rr är en maskin som ska hoppas med..ska våldas med.ska bökas med..den ska lekas med..inte ligga å pressa över en sjöö..då ska man köpa en typ vanlig IQ600HO eller nånting...
 
P

powq

vill man köra fort ..alltså fortfort så är inte en IQ r/rr någon maskin för dig.. IQr/rr är en maskin som ska hoppas med..ska våldas med.ska bökas med..den ska lekas med..inte ligga å pressa över en sjöö..då ska man köpa en typ vanlig IQ600HO eller nånting...
min tur att säga WORD! :D
 

matteeee_91

Medlem
28 jan 2010
8
0
1
Falun
Tack för alla svar åh allt :) Vart att jag köpte en Polaris IQ 440 05a. Riktig nöjd med den och den va riktig freescchhi i motorn och allt. Riktig fin matta på den. så den behövs inte bytas på minst 2 säsonger :)

Bytt kolvar redan när man hade lite pengar över åh liknande .

Så nu äre bara köra åh ha kul =)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
gör så...njuuuut;)..är nog helt klart bästa skotern just nu om man gillar å hoppa osv..