Polaris IQ 800 med motor krångel

jlehmann

Medlem
21 aug 2007
16
0
1
MORA
Hej, jag har en Iq med en liberty 800 motor i från -04, den är pf racing portad och slp pipa. Nu är det så att den har börja bete sig väldigt konstigt, den vill inte varva som den skall när man tex kör på rullen eller burkar den varvar jätte fint, men sen är det precis som den bara dör, går ner från 8000 till 6000 varv. Men om man åker plant på marken då funkar den som den ska, varvar ur riktigt och håller varven.

Jag har gått igenom allt jag kan tänka mig, bränsleslangar, reedventiler, ves-ventiler, luftfilter, kablar.... ja hur som så har jag slut på ideer någon som har vart med om detta? Eller har någon ide på vart felet kan sitta.

MvH Jocke
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Du har samma motorsetup som jag har då:)
det kan inte vara så att det börjar bli lite slitet i variatordelen? kass rem? min tanke är den att just när du åker rulle eller burkar går de ju lite lättare än tex rakt fram med hela mattan nere, så den kanske växlar på så mycket så att den tappar varv.
hur är det löst på din maskin med luftburk? slangarna som ska gå in i den från förgasarna vart är dom?

låter visseligen som den inte får åt sig soppa som den ska, kasst membran i pumpen?
har du gått igenom förgasarna rengjort och kollat inställningar?
 

jlehmann

Medlem
21 aug 2007
16
0
1
MORA
hej, det är ny rem på den, jag kör med öppna filter, så slangarna hänger bara där, har fungerat förr dock? Ja, jag funderar också på om det kan ha blivit något galet med pumpen, förgasar inställningarna ska vara bra har provat byta munstycken (bara för att) dock ingen skillnad.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
men dom slangarna som bara hänger måste utanför huven, och häng dom i 180grader med lagom böj.
du har inte rengjort förgasarna?
 

jlehmann

Medlem
21 aug 2007
16
0
1
MORA
vadå utanför huven? dom har ju alltid gått i en böj över förgasarna? Ja hur som, idag har jag vart isär med förgasarna rengjort och de var fint, bytt bränsle pump, och bytt tändspole. Utan några förändringar. Kolla även över variatorn och där såg allt fint ut.
 
C

CROA

Kolla pickupen i tanken så den inte ligger ovanför bränsleytan när du tex kör rulle osv.
 
C

CROA

Den går alltså bra på rulle till en början men dör sedan av och samma sak när du burkar? Den tappar varv mitt i allt?

Måste du stänga bränslekran på maskin över natten?

Prova byt oringarna till nålventilen.
 

jlehmann

Medlem
21 aug 2007
16
0
1
MORA
ja, precis den dör mitt i. Nej, behöver inte stänga av bensinkranen. men om dom var dåliga borde den väl flöda över? Var isär med det idag som sagt och dom såg fina ut också.
 
C

CROA

Vanligtvis men en liten läcka som knappt märks vid stillastående kan flöda rakt igenom vid flödet av fullgas även om oringarna ser bra ut så kan dem har krympt eller liknande.

För att upptäcka ett större läckage så kan du ta lös förgasarna, hålla dem uppochner samt blåsa för allt vad du är värd i nippeln för bränsle från pumpen. Det ska inte läcka igenom det minsta om den är tät och fin.

Det du kan testa är ju att tillfälligt om det läcker är att täta runt oringen med typ stark gängtätning eller hydraltätning för att se om det avhjälper problemet.
 

jlehmann

Medlem
21 aug 2007
16
0
1
MORA
ja det var precis det jag gjorde.

Men hur som så hittade jag felet tro det eller ej. Hur som så prova jag köra en sväng utan huven och då funka den precis som den skulle satt på huven igen utan att sätta i kablarna tänkte om det var de som spöka, då gick den inte som den skulle, men det visa sig att det var slutburken som hade spruckit i en svets så det läckte ut avgaser inuti kåporna som den antagligen suger in i motorn igen och på sådant sätt går dåligt. Antar att när man åkte rakt så gick det såpass fort så att avgaserna for ut med hjälp av farten. Det som dock är konstigt att det inte har låtit något anorlunda trotts detta!!...
men problemet löst och jag får tacka för allt hjälp.
 
C

CROA

Aha, skönt att det löste sig iallafall.

Avgaser är riktigt jävliga, hade själv det problemet på en Lynx RS, då drog den in avgaser via utblåset pga att det inte tätade tätt mot chassit och sådels sög in avgaser i motorn. Det är för övrigt ett bra tips till de som har problem med att motorn tappar effekt i pudersnö, täta med silicon runt utblåset!