Min Widetrak "tappar" vänster cylinder när den är varm och tänder Check engine lampan. Jag har testat lite olika saker enligt nedan i ett försök att lösa felet.
Lödde dit en OBD2-kontakt och lyckas läsa ut en felkod som säger att vänster insprutare är felaktig. Provade rengöra bägge insprutarna med breakclean och köra dem på sidan om genom att pulsa 12V över dem och de har en fin sprutbild bägge två. Prövade sen skifta plats på insprutarna men felet följer inte med. Fortfarande samma felkod på vänster insprutare och samma problem med att skotern går dåligt när den blir varm. När motorn är kall går den bra både på tomgång och vid gaspådrag. Bytte sen bägge spridarna och hela spridarbryggan inklusive tryckregulatorklockan men ingen skillnad. Bytte även bägge tändstift och har provat växla plats på tändspolarna utan resultat. Sökte fel på matarkabeln till vänster insprutare och hittade ett skavhål mot en skruv med jordkontakt. Den har alltså kunna jorda ibland vilket skulle kunna förklara felfunktionen. Lagade det felet men ingen skillnad. Bytte sedan hela ECU:n (Bosch) till en begagnad från en annan fungerande motor. Oavsett vad jag har gjort får jag samma felindikering på samma vänster spridare och motorn går dåligt när den blivit varm. Jag har nu ingen aning om hur jag ska gå vidare. Någon rutinerad vänlig skäl som har något tips?
Lödde dit en OBD2-kontakt och lyckas läsa ut en felkod som säger att vänster insprutare är felaktig. Provade rengöra bägge insprutarna med breakclean och köra dem på sidan om genom att pulsa 12V över dem och de har en fin sprutbild bägge två. Prövade sen skifta plats på insprutarna men felet följer inte med. Fortfarande samma felkod på vänster insprutare och samma problem med att skotern går dåligt när den blir varm. När motorn är kall går den bra både på tomgång och vid gaspådrag. Bytte sen bägge spridarna och hela spridarbryggan inklusive tryckregulatorklockan men ingen skillnad. Bytte även bägge tändstift och har provat växla plats på tändspolarna utan resultat. Sökte fel på matarkabeln till vänster insprutare och hittade ett skavhål mot en skruv med jordkontakt. Den har alltså kunna jorda ibland vilket skulle kunna förklara felfunktionen. Lagade det felet men ingen skillnad. Bytte sedan hela ECU:n (Bosch) till en begagnad från en annan fungerande motor. Oavsett vad jag har gjort får jag samma felindikering på samma vänster spridare och motorn går dåligt när den blivit varm. Jag har nu ingen aning om hur jag ska gå vidare. Någon rutinerad vänlig skäl som har något tips?