polaris IQr 440

eliass__

Medlem
10 jan 2010
14
0
1
umeå
Hej!

Jag och min bror har riktat oss mot en IQr 440 och jag undrar hur den är på leden och köra långt tex om den går varm ofta eller något liknande:)
säg gärna bara några viktiga grejjer innan man ska köpa maskinen:)

tacksam för svar :)

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
köra lång??????????? visst går det att köra led med den, men tro mig...det är som att sitta på en stenhård träplanka.. funderar du ens på att köra långt är detta fel maskin. det som gäller är hårda och korta turer med polarna....eller crossbana. det är en crossmaskin och får betraktas därefter

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
köra lång??????????? visst går det att köra led med den, men tro mig...det är som att sitta på en stenhård träplanka.. funderar du ens på att köra långt är detta fel maskin. det som gäller är hårda och korta turer med polarna....eller crossbana. det är en crossmaskin och får betraktas därefter

sitta gör man när man vilar.... turer på runt 5 mil är då inga problem alls..

stette

Välkänd medlem
11 aug 2009
182
0
6
Skellefteå
Turer på 10-15 mil e då inga problem, dock så misstänker jag att 440r har en 19 liters tank ? och då kommer du nog inte kunna köra så långa turer :biggrin1:. Men det e ju klart... bara att byta tank :)

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
sitta gör man när man vilar.... turer på runt 5 mil är då inga problem alls..
neejdå...men som jag uppfattade hans inlägg så ska han köra lång turer med skotern i fråga. det jag menar är att en racer 440 är varken byggd för långa turer på led, eller att man håller jämn gas i flera mil som det lätt blir på långa turer. många köper en 440 utan att ha en aning om vad dom köper, sen beklagar dom sig över att skotern har skurit......är väl inte så konstigt?? dom är inte byggda för att gå flerahundra felfria mil. det är ju som att köpa en F-1 bil och klaga på att den inte tar sig fram i snö?...den är inte byggd för det

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
neejdå...men som jag uppfattade hans inlägg så ska han köra lång turer med skotern i fråga. det jag menar är att en racer 440 är varken byggd för långa turer på led, eller att man håller jämn gas i flera mil som det lätt blir på långa turer. många köper en 440 utan att ha en aning om vad dom köper, sen beklagar dom sig över att skotern har skurit......är väl inte så konstigt?? dom är inte byggda för att gå flerahundra felfria mil. det är ju som att köpa en F-1 bil och klaga på att den inte tar sig fram i snö?...den är inte byggd för det

mkt sant mkt sant..

kan ta allt som han säger i lite mer detaljerad form...
en IQr 440 står för (IQ RACE 440) ..denna har hård dyna-stenhårda dämpare för att kunna plocka enorma gropar osv som bildas på en bana..är till och med många raceförare som satt lite mjukare schimsning i dämparna då dom är kallibrerade för banona "over there" vilka är mkt hårdare än hära..mer gropar osv..

har du kört en IQ rr förut så tkr du inte att den är spec skön att köra längre sträckor med..de är inge vidare skönt att sitta ner..hålla händerna högt osv...dämparna är ganska så styva osv..tkr man att RRen är oskön...då ska man inte våga sig på en R ens..
mkt hårdare dämpare på Ren och helt annat justerad boggi osv..

samt att du har en variator i 440in som är extrem..ligger du å puttrar på i 20km/h så ligger varvräknaren på kanske 5000varv.vilket är tillslagsvarv på maskinen..släpper du lite lite på gasen så den går under 5000 så ligger du på tillslagsvarven hela tiden och nöter remm nååå djäävulskt..

sen har du de här med gasen..en "std" 440r måste du ligga å pumpgasa för att de inte ska bli stumt i snöret efter ett tag..
detta för att nålen i förgasaren är som en helt vanlig nål.DOCK är de som en lite bulle i mitten nånstans..denna stryper soppa flödet på mellanregistret.detta för att komma förbi mellanregistret fort som möjligast..och ligger man på mellanregistret å puttrar så går skotern så otroligt snålt och motorn nyper efter ett tag...

visst du kan göra saker åt dessa grejer..så som annan fjäder i variator.. sätta i en pro X nål i förgasaren så den inte blir lika kännslig på mellanregistret..sätta dubbla cylinderfotspackning för att sänka kompen=mer driftsäker..osvosv..men enligt är de vansinnigt å köpa en IQ över huvudtaget för att bara piska led..de är en cross/friåknings maskin och den ska användas till de oxå..

original har iaf min IQ som ja har 13liters tank.vilket du kommer runt husknuten och tebax med...inte så kul alltså..där kommer en kostnad på en 4-5000kr..

såå neeej ska du puttra på efter lederna i längre sträckor..köp en annan maskin istället..denna maskin är till för att plågas inte sotas;)

eliass__

Medlem
10 jan 2010
14
0
1
umeå
men när jag menar långt så menar jag inte flera hundra mil :/ syftade mer på runt 10 - 15 mil som dvs så långt som ja kör nu ungefär

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
jag menar att skotern inte är lämplig för en 15mila tur på jämn halvgas, för det första så lär du få tanka minst 4gånger innan du är framme, fast för det andra så tror jag inte den går längre än högst 5 mil på jämn halvgas innan den nyper, så du klarar dig nog på en tank endå.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag menar att skotern inte är lämplig för en 15mila tur på jämn halvgas, för det första så lär du få tanka minst 4gånger innan du är framme, fast för det andra så tror jag inte den går längre än högst 5 mil på jämn halvgas innan den nyper, så du klarar dig nog på en tank endå.

mjaa nog överdrev du nog nu;) den drar inge mer än en IQ RR..gjorde inte min iaf..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Är nog betydligt vettigare att köpa en iq600rr istället lite dyrare men du blir nog mer nöjd med den.
Ska du anpassa 440in för ledkörning så blir den inte lika rolig (mindre hk) och då tycker du nog att den känns rätt slö. Och då vill du ha mer motor så du köper en 600 eller 800 motor till den vilket inte blir speciellt billigt eller helt enkelt att få iordning.

Iq 440 -07

Medlem
19 apr 2009
38
0
6
Ludvika
jag har och kör en Iq 440-07 kan rekomendera den starkt om du giillar att hoppa leka och skruva.

den kräver mycket service och ger nöje som du inte trodde var möjligt
men när jag är uppe i fjällen och åker en heldag så måste jag säga att jag skulle vilja haft en vänligare maskin.

det är fruktansvärt obekvämt att sitta på den, han som sa att det var som att sitta på en planka överdrev inte men å andra sidan så är den grymt skön att stå på så det gör inte så mycket.

hoppas du kan bestämma dig vad du vill köpa men om du ska köpa en Race modell hoppas jag du är vältränad iaf

eliass__

Medlem
10 jan 2010
14
0
1
umeå
Hoppa och leka är nog det jag vill men när familjen ska ut så har man inget val för då är alla skotrar upptagna:p men lär ju bli skillnad om vi har en skoter till.
Har kanske glömt säga att jag bara är 14 vintrar gammal :) Hen min bror är snart 17.
Och en 600rr blir alldeles för dyrt.
kommer kanske köpa en för högst 50 laxx.
Och förresten kommer inte jag och äga skotern tror jag blir nog bror som får ta hand om ägarbevis osv.
Vill nog vila från skruvningen ett tag eftersom crossen har pajjat några gånger men jag köper väll skotern nästa vinter så.