neejdå...men som jag uppfattade hans inlägg så ska han köra lång turer med skotern i fråga. det jag menar är att en racer 440 är varken byggd för långa turer på led, eller att man håller jämn gas i flera mil som det lätt blir på långa turer. många köper en 440 utan att ha en aning om vad dom köper, sen beklagar dom sig över att skotern har skurit......är väl inte så konstigt?? dom är inte byggda för att gå flerahundra felfria mil. det är ju som att köpa en F-1 bil och klaga på att den inte tar sig fram i snö?...den är inte byggd för det
mkt sant mkt sant..
kan ta allt som han säger i lite mer detaljerad form...
en IQr 440 står för (IQ RACE 440) ..denna har hård dyna-stenhårda dämpare för att kunna plocka enorma gropar osv som bildas på en bana..är till och med många raceförare som satt lite mjukare schimsning i dämparna då dom är kallibrerade för banona "over there" vilka är mkt hårdare än hära..mer gropar osv..
har du kört en IQ rr förut så tkr du inte att den är spec skön att köra längre sträckor med..de är inge vidare skönt att sitta ner..hålla händerna högt osv...dämparna är ganska så styva osv..tkr man att RRen är oskön...då ska man inte våga sig på en R ens..
mkt hårdare dämpare på Ren och helt annat justerad boggi osv..
samt att du har en variator i 440in som är extrem..ligger du å puttrar på i 20km/h så ligger varvräknaren på kanske 5000varv.vilket är tillslagsvarv på maskinen..släpper du lite lite på gasen så den går under 5000 så ligger du på tillslagsvarven hela tiden och nöter remm nååå djäävulskt..
sen har du de här med gasen..en "std" 440r måste du ligga å pumpgasa för att de inte ska bli stumt i snöret efter ett tag..
detta för att nålen i förgasaren är som en helt vanlig nål.DOCK är de som en lite bulle i mitten nånstans..denna stryper soppa flödet på mellanregistret.detta för att komma förbi mellanregistret fort som möjligast..och ligger man på mellanregistret å puttrar så går skotern så otroligt snålt och motorn nyper efter ett tag...
visst du kan göra saker åt dessa grejer..så som annan fjäder i variator.. sätta i en pro X nål i förgasaren så den inte blir lika kännslig på mellanregistret..sätta dubbla cylinderfotspackning för att sänka kompen=mer driftsäker..osvosv..men enligt är de vansinnigt å köpa en IQ över huvudtaget för att bara piska led..de är en cross/friåknings maskin och den ska användas till de oxå..
original har iaf min IQ som ja har 13liters tank.vilket du kommer runt husknuten och tebax med...inte så kul alltså..där kommer en kostnad på en 4-5000kr..
såå neeej ska du puttra på efter lederna i längre sträckor..köp en annan maskin istället..denna maskin är till för att plågas inte sotas
